امروز سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Tue 04 23 2024

منو

جلسه بیست و چهارم تدبر صحیفه سجادیه

sajad2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، بیست و چهارمین جلسه پژوهشی تدبر و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 17 دی ساعت 7 صبح، دعای چهاردهم از فراز 8 تا آخر توسط اساتید حوزه سرکار خانم  باقری و ناطقیان در اسکای روم برگزار شد.

استاد باقری در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد شهید سردار سلیمانی، مطالبی را درخصوص مکتب سردار دل ها فرمودند و این مکتب را همان جریان فکری حزب الله در قرآن دانستند که در مقابل دو جریان یهود و نصاری مقاومت و ایستادگی می کند و این مسئله که شهید مانند یک رسانه ی بزرگ، فرهنگ انقلاب اسلامی را به مناطق مختلف گسترش دادند.
از دیگر مبانی مکتب شهید می توان به ولایت مداری و اطاعت ایشان از ولی فقیه و همینطور به حفظ یاد و خاطر شهدا و ارتباط با خانواده ی شهیدان اشاره کرد.
استاد باقری در ادامه ضمن تسلیت رحلت آیت الله مصباح یزدی ،نبود ایشان را خسرانی بزرگ برای حوزه های علمیه بیان کردند و به دو تلاش مهم ایشان اشاره کردند که عبارت است از:
۱. مبارزه با جریان های التقاطی فکری مخصوصا با سکولاریسم.
۲. گسترش عرضه ی معارف اسلامی با تولید اندیشه و تالیف کتب و همینطور با تربیت شاگردان موفق.
پس از این مقدمه استاد باقری در شرح ادامه ی دعای چهاردهم صحیفه سجادیه به نکات ذیل اشاره داشتند :

۱. این دعا با مسائل توحیدی آغاز می شود.
۲. درخواست ها از خداوند متعال در این دعا به دو صورت است:
الف)علیه ظالم مانند : گرفتن ظالم، شکستن ظالم، مشغول کردن ظالم، ناتوان کردن ظالم .
ب) برای مظلوم (برای خود) مانند: یاری خواستن، مصون ماندن از فعل ظالم، عدم غفلت، عفو و رحمت الهی در عوض ظلم ظالم، ممانعت از ظلم خود به دیگری.
در پایان استاد باقری به این نکته اشاره کردند که باتوجه به مضمون دعا (درباره ی ظالم و مظلوم )، این ظرفیت وجود دارد که در قالب مقاله ی پایانی به این دعا پرداخته شود.
جلسه با قرائت دعا و ذکر صلوات توسط خانم ناطقیان به پایان رسید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد