امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

مراسم عزاداری شهادت حضرت علی علیه السلام

gadr

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت مولی متقیان امیرالمومنیین حضرت علی علیه السلام مراسم عزاداری و سخنرانی بصورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای مراسم بیان احکام توسط استاد ارجمند سرکار خانم نجبا انجام شد و سپس خانم دکتر دیالمه سخنانی ایراد نمودند که به شرح ذیل می باشد:
خانم دکتر گفت در فرازی از مناجات ابوحمزه عبارت "تتحبّب الینا بالنّعم و نعارضک بالذّنوب" به این مسئله اشاره می کند که خداوند بوسیله نعمات مختلف به ما محبت می کند اما ما در مقابل گناه می کنیم. این نعمات مصادیق مختلفی دارد که بزرگترین آنها وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام و قرآن مکتوب هم می شود.
* یک سوال جدی مطرح است و آن این که، کدام بعد شخصیت حضرت علی و کدام ویژگی، ایشان را از سایر صحابه متمایز می کند؟
وجهی که کمتر به آن پرداخته شده و مهمترین ویژگی حضرت، اطاعت عاشقانه و تسلیم محض نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است بدون هیچ اظهار نظری از خود بدون هیچگونه ابراز وجودی حتی اندازه ی یک سایه . مانند تعبیر آیه مباهله که از ایشان با عنوان نفس پیامبر صحبت می کند یعنی در شخصیت پیامبر حل شده اند و این عالی ترین مقام عبودیت است.
کتاب نهج البلاغه حاوی کلام هایی از حضرت است که ادیبان بزرگ در طول زمان از شرح برخی فرازهای آن عاجز ماندند از حیث کوتاهی جملات و عمق معانی این در حالی است که سید رضی کل بیانات حضرت را جمع آوری نکرده بلکه سخنان افصح را جمع آوری کرده و آن ها را تقطیع کرده است با تعبیر ومنها ومنها
این فصاحت کلام که یک دفعه در حضرت ایجاد نشده است اما ایشان در زمان حیات پیامبر از خود اظهار نظری ندارند در حالی که سایر صحابه راجع به هر مسئله ای اظهار نظر می کردند.
درخطبه ۲۱۶ ....

"شخصيت اميرالمومنين"
يك سوال جدي اين است كه چه چيزي حضرت امير را از ساير صحابه جدا مي كرد؟
كلا هماوردي براي حضرت وجود ندارد مثلا در علم. اما چيزي كه كمتر مطرح شده اطاعت عاشقانه حضرت امير نسبت به پيامبر است، تسليم محض بودن در برابر پيامبر كه وقتي در برابر  ساير ويژگي هاي ايشان قرار مي گيرد معناي خاصي پيدا مي كند. مثلا در جنگ ها، سبقت در ايمان، بي اعتنايي به دنيا ايشان نفر اول است. آنقدر اين درياي علم و معرفت خودش را در برابر پيامبر هيچ نشان مي دهد كه انگار با حضرت رسول يكي هست و شما هيچ اظهار نظر و هيچ خودي نشان دادن در كنار پيامبر نمي بينيد.

حضرت امير در نهج البلاغه كلام هايي دارند كه در طول سال ها افراد نتوانستند آن ها را تفسير كرده و شرح بدهند. اين نحوه سخنوري و علم و معرفت و حكمت را حضرت امير در زمان پيامبر هم داشتند اما در زمان پيامبر به تعداد انگشتان دست از اميرامومنين روايت نداريم. عظمت حضرت در نوع نگاهي ست كه به پيامبر دارد در حالي كه در آن زمان عده اي اظهار نظر مي كردند و به پيامبر مشورت مي دادند. حضرت فرمان پيامبر را فرمان خداوند مي داند.

در خطبه ٢١٦ نهج البلاغه آمده:
كجاها ما خودمون چيزي را دوست داشتيم اما به نشان اينكه من در برابر خدا بنده هستم ترك كرديم؟ شاخص عبودتيت مطيع بودن در برابر فرامين و سيره پيامبر و ائمه است. شاخص وجود داره براي رفتارهايمان. همين ويژگي حضرت امير هست كه دشمن ساز است و جريان نفاق را به هم مي ريزد. تمام نزاع ها مربوط به نگاه ها است نسبت به پيامبر نه اينكه از حضرت علي شروع شده باشد. اين حالت فدايي كه حضرت علي نسبت به پيامبر دارد باعث مي شود كه رفتارهاي منافقين را ببرد زير سوال.
استاد دیالمه بیان داشت : چرا در زيارات ويژگي هاي ائمه را بازگو مي كنيم؟ زيارت مجالست با امام است، مرور اعتقادات است نسبت به جايگاه امام. همنشيني بايد مشابهت ايجاد كند، مشابهت در رفتار، نگرش و حتي تكيه كلام. زيارت بايد شبيه سازي ايجاد كند. وقتي زيارت را مي خوانيم در حالي كه اعتقاداتمان را مرور مي كنيم بايد يك برنامه عملي هم براي خودمان درنظر بگيريم. تعداد زيارت ها كه بيشتر مي شود بايد مشابهت ها بيشتر شود.
در زيارت غديريه؛ گواهي مي دهم كه در مسير راه خدا سختي هايي كه به شما رسيد سستي به خودت راه ندادي؛ هم اعتقاد را بيان مي كنيم هم مي فهميم كه نبايد سستي كنيم در سختي ها. يعني از زيارت برگشتيم بايد مقاومتمان بيشتر شود.
در ادامه دعا آمده: ظلم هايي كه در راه خدا و به واسطه شيعه بودن به شما شده به حساب خدا گذاشتي. احتساب با خدا يعني چي؟
حضرت در برابر دشمني ها چه كرد؟ كه هم با آن ها مقابله كند هم حق را آشكار كند هم حقيقت در تاريخ بماند هم هيچ رفتاري خارج از حدود الهي نكند. به حساب خدا گذاشتن يعني در تقابل با دشمنان بودن در چارچوب هاي الهي نه خشمي كه متوجه نيستم چه مي كنم.

يك عهدي ببنديم و توفيق از امام زمان طلب كنيم که در اين شب، اين زيارت ها اثر داشته و در جامعه رفتار و تعاملاتی در شأن شیعه داشته باشیم.

ایشان سفارش کردند که امشب زيارت چهارم و پنجم اميرالمومنين علیه السلام را بخوانيم.

هرچه از ائمه مي گوييم براي اين است كه ما راهي براي شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه جز با شناخت ساير ائمه نداريم. براي اينكه بدانيم انتظار چه امامي را مي كشيم بايد نسبت به سيره و عمل پيامبر و ساير ائمه آشنايي و درك پيدا كنيم.

در پایان مراسم کلیپ عزاداری و نوح خوانی شهادت حضرت علی علیه السلام به نمایش گذاشته شد.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد