برگزاری جلسه سوم دوره تفسیر قرآن کریم
- دسته: معاونت فرهنگی
- بازدید: 452
به گزارش معاونت فرهنگی، سومین جلسه از دوره تفسیر قرآن کریم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۲ اسفند به صورت آفلاین برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۱۰۸ سوره توبه بیان کرد و گفت: مسجدى كه از آغاز بر پايهى تقوا، بنا نهاده شد، مسجد «قُبا» ست كه هنگام هجرت به مدينه ساخته شد.
از این آیه استفاده می کنیم که:۱.در مسجدى كه پايگاه مخالفانِ نظام اسلامى است، به نماز نايستيم.
۲.عبادت از سياست جدا نيست. حتّى به وسيله نماز نبايد باطلى را تقويت كرد.
۳.رهبر، الگوى ديگران است. پيامبر نبايد وارد مسجد ضرار شود تا ديگران هم وارد نشوند. لذا خطابِ آيه به پيامبر است.
۴.رهبر جامعه بايد در موضعگيرى پيشگام باشد.
۵.ارزش هرچيز وابسته به اهداف و انگيزهها و نيّات بنيانگزاران آن دارد.
۶.مسجد، زمينهى پاكى از پليدىهاى جسمى و روحى است.
۷.ارزش مكانها، بسته به افرادى است كه به آنجا رفت وآمد مىكنند. ارزش يك مسجد به نمازگزارانِ آن است، نه گنبد و گلدستهى آن.
۸.علاقه به كمال و پاكى، خود يك كمال است و پاكان، محبوب خدايند.
فخر رازى مىگويد: وقتى سابقهى تقوا، مايهى ارزش يك مسجد است، سبقت انسان به ايمان و تقوا، بيشتر ارزش دارد و على عليه السلام كه از روز اوّل مؤمن بود، برتر از كسانى است كه پس از سالها شرك، مسلمان شدند.
در ادامه و تفسیر آیه ۱۰۹ گفت: آيهى قبل، مقايسهى مسجد ضرار و مسجد قبا بود، و در اين آيه مقايسهى بانيان آن دو مسجد است.
در این آیه بی ثباتی کافران و استقامت اهل ایمان را معرفی می کند،بنابراین مشخص می شود ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا براى خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزهى تفرقهافكنى و بنياد باطل بر باد است.
گاهى مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ مىافكند. سوء استفاده از مراكز مذهبى و باورهاى دينى مردم، ظلم است.
استاد جواهری در تفسیر سوره توبه آیه ۱۱۰ اشاره کرد و گفت: بنيانهاى اعتقادى منافقان، سست و همراه با ترديد است ولی امراض قلبى و روحى، گاهى به صورت خصلتى پايدار و بىتغيير در مىآيد.
بيمارىهاى قلبى و روحى اگر عمیق شود و با توبهى ظاهرى و لفظى مداوا نمىشود. منافقان همیشه داراى تشكيلات و پايگاه هستند ولی با این حال هیچگاه آرامش ندارند و بنای آنها بر روی شک و تردید است.
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۱۱۰بیان داشت : دنيا، بازار است و مردم در آن معاملهگر. فروشنده، مردماند و خريدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهاى معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به ديگرى بفروشند، يكسره خسارت است.
اگر باخدا معامله کنیم چند امتياز دارد:
1. خود ما و توان و دارايى ما از اوست، سزاوار نيست كه به جز او بدهيم.
2.. خداوند، اندك را هم مىخرد
3. عيوب جنس را اصلاح مىكند و رسوا نمىسازد.
4. به بهاى بهشت مىخرد. خداوند در خريدن وارد مزايده مىشود و نرخى را پيشنهاد مىكند كه فروختن به غير او احمقانه و خسارت است.
بنابراین با داشتن خريدارى همچون خدا،سراغ ديگران نرويم.خداوند، تنها از مؤمن خريدار است، نه از منافق و كافر. در پذيرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است و بهشت، در سايهى جهاد و شمشير و تقديم جان و مال به خداوند است.
اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن يا كشتن، تفاوتى نمىكند.
هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است و در معامله با خدا، سود يقينى و قطعى است.
ارزش جهاد، مجاهدان و شهيدان، مخصوص اسلام نيست، در تورات و انجيل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتابها نيست، نشان تحريف آنهاست. گرچه ما بر خدا حقى نداريم، امّا خداوند براى ما بر عهدهى خودش حقوقى قرار داده است.
خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهى خود قرار داده است.
خانم جواهری در پایان آیه گفت : بالاترين رستگارى تنها در سايهى معامله با خداست.
نظرات
- هیچ نظری یافت نشد
نظر خود را اضافه کنید.