امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو

نشست علمی فرهنگی بر سیره ی حضرت زینب کبری علیهاالسلام

zeynab1

 

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، نشست علمی فرهنگی با عنوان "بازخوانی ابعاد نقش آفرینی بانوان در جهان بینی توحیدی با تاکید بر سیره ی حضرت زینب سلام الله علیها"، با سخنرانی استاد دانشگاه خانم دکتر دیالمه در تاریخ اول دی بصورت غیرحضوری در فضای اسکای روم  برگزار شد.

خانم دکتر دیالمه بعد از مطرح کردن سوالات ذهنی بانوان در خصوص نقش و جایگاه و اولویت های امروز نقش آفرینی زنان موحد و بیان ضرورت پرداختن به اینگونه مسائل با نگاه توحیدی ، به ساحت نورانی قرآن کریم و سیره ی اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان وارد شده و ابعاد مهم فرهنگی نقش آفرینی بانوان موحد را ترسیم کردند.

ایشان به نکته ی مهمی در قرآن هنگام توصیف الگوهای زنان موحد اشاره کردند و آن عبارت است از بیان زندگی این زنان الگو در قالب یک مبارزه . نگاه قرآن به ما می آموزد که زندگی یک مبارزه است و این نوع مواجهه با زندگی تاثیر بسزایی در اصلاح زندگی ما خواهد داشت ؛ چرا که قرآن کتاب حقیقت است و حقایق را باب میل ما توصیف نمی کند بلکه این معجزه ی الهی، در صدد تربیت و نزدیک کردن انسان ها به واقع گرایی هست و ابزارهای لازم برای رویارویی با واقعیت ها را نیز به ما می دهد و انسان را آماده ی رویارویی با واقعیت می سازد.

سپس به ابعاد مختلفی از نقش آفرینی بانوان الگو پرداخته شد که در ادامه بیان می شود.

  1. بُعد فرهنگی و مبارزاتی در نقش مادری :

داستان تولد حضرت مریم سلام الله علیها و حضرت عیسی علیه السلام به شکلی که در آیات قرآن کریم وصف شده است که هم حضرت عیسی علیه السلام و هم حضرت مریم سلام الله علیها را به عنوان نشانه و گواهی برای توحید برمی شمارد. یعنی با پذیرش نقش مادری توسط حضرت مریم سلام الله علیها و انجام دستور الهی و اعتماد برخداوند متعال ، در شرایط بسیار سخت برای این بانوی در اوج عفت و پاکی ، توحید به شکل زیبایی به اثبات می رسد.

           مانند این بیان ، درباره ی مادر حضرت موسی علیه السلام هم هست که ایشان به امر و اراده ی الهی نوزاد خود را به آب سپردند و به وعده ی الهی که« إنّا رادُّوه إلَیکِ »با تمام وجود ایمان داشتند.

ایفای نقش مادری و ضرورت آن بحثی فراتر از میزان جمعیت کشور است و علت اجتناب جوانان از فرزندآوری ناشی از مشکلات اقتصادی نیست بلکه سبب امتناع ، مشکلات فرهنگی است که در اثر فاصله گیری از بینش دینی پدید آمده و نگاه استمرار وجودی و تعالی که نگاه صحیح اسلامی است جای خود را به این نگاه داده که فرزند مانعی برای رشد فردی دیده می شود. در حالی که تربیت فرزند طبق روایات ما بهترین میراث و صدقه ی جاریه است .

  1. بُعد پیشگیری از انحراف و گمراهی در خانواده و جامعه :

نقش های فرهنگی زنان منحصر در نقش مادری نیست. در طول تاریخ می توان نمونه ای از زنان شیعه را دید که چطور در زمان لازم،حرکت درستی انجام داده اند و توانسته اند از ضلالت خانواده یا اجتماع پیشگیری کنند .مانند بانویی به نام نُسَیبه که در شکست مسلمانان درجنگ احد و فرار اکثریت آن ها از میدان جنگ، یک تنه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دفاع می کند و فرزندان خود را نیز به این کار امر می کند .همین طور همسر "زهیر" که با جملاتی توانست مانع سقوط همسرش شده و از پشت کردن همسر به امام زمانش پیشگیری کرد.

  1. بُعد حمایت از جریان حق :

گاهی جبهه ی حق به دلیل کمی تعداد، نیازمند حمایت است .مانند زمان جنگ صفین که بانویی به نام أُمُّ الخَیر که در بحبوحه ی جنگ صفین ، سخنرانی ای در دفاع از حضرت علی علیه السلام ایراد کرده و باعث شکستن هیمنه ی سپاه دشمن شد .

از این قبیل گزارشات تاریخی بسیار زیاد و همگی به ثبت رسیده است و چون این رفتارها توسط زنان موحد صورت گرفته است بسیار تاثیرگذارتر بوده وحتی از زبان دشمنان در تاریخ به ثبت رسیده است.

  1. بُعد رهبری،تاریخ سازی و فرهنگ سازی :

مهم ترین بعد فرهنگی ، همین نقش است و الگویی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها ، کامل ترین نمونه در این بعد هستند چرا که با داشتن تمام ابعادی که بیان شد(مادری ،پیشگیری از ضلالت و حمایت از حق) ، توانستند مسیر تاریخ بشریت را تغییر دهند و تاریخ ساز و فرهنگساز باشند.

همچنین دختر ایشان حضرت زینب سلام الله علیها که زینت جریان حق هستند هم توانستند با ایفای نقش در ابعاد بیان شده ی قبلی مسیر تاریخ را عوض کنند. حضور ایشان به همراه فرزندانشان در کربلا ، سنجش یاران امام حسین علیه السلام در شب عاشورا، حضوری پررنگ در عاشورا ،ایراد خطبه هایی بی نظیر در کوفه و شام در شرایطی بسیار سخت و تهدیدآمیز و بعد از آن ایفای نقش برای در امان نگه داشتن امام سجاد علیه السلام و حفظ جریان امامت، همگی از جمله نقش آفرینی های مهم حضرت زینب سلام الله علیها در فرهنگ سازی مقاومت ، صبر، شجاعت و اطمینان به اراده ی الهی است.

بانوان با تأسی به این الگوهای موحد می توانند حرکت خود را در مسیر توحید آغاز کرده و در برابر مخالفت های دشمنان مقاومت کرده و با تکیه به قدرت و اراده ی الهی در ایفای نقش در ابعاد مختلف فرهنگی خانواده و جامعه نقش آفرین باشند .

قابل ذکر است که این جلسه فتح بابی برای پژوهش و بررسی نقش های زنان قرآنی و تاریخی در مکتب اسلام است که بخش های کوچکی از آن در این نشست علمی مطرح شد.

سپس حاضران در جلسه پرسش های خود را مطرح کرده و دکتر دیالمه به پاسخگویی پرداختند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد