امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه هفتم اخلاق زی طلبگی

akhlagh1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هفتمین و آخرین جلسه از اخلاق زی طلبگی در روز ۲۴ آذر با سخنرانی سرکار خانم کربلائی به صورت آفلاین برگزار شد.

خانم کربلائی  به قوای عقل و ظاهری خصوصا زبان اشاره کرده و در این جلسه گفت: همانطور که حواس ماپنج قوه را تشکیل می دهد،می دانیم که نفس ما نیز یک بعد دیگری دارد و آن هم روح است و نفس از ۴ گستره اصلی فراتر نمی رود و یکی از همین قوا،قوای نفس است که اشاره شده بود(قوای غضب،شهوت،عقل و وهم) قوه عقل باعث تعادل دیگر قوا می شود.
استاد کربلایی در ادامه گفت: اهمیت قوه عقل به عنوان مدبر امور ما و آن امری است که وجود ما را به حد کفایت و عدالت در رفتار بکشاند قوه عقل است و وظیفه آن کنترل و مهار شهوت،غضب و وهم است.
در واقع عقل خودش یکی از قواست اما وظیفه اش سرپرستی و هدایت گری آن سه قوه دیگر از نفس است.
اهمیت قوای نفس به قدری زیاد است که می گویند باعث روحانیت وجودی انسان و تجلیات رفتاری اش می شود و از اعتدال بهره می گیرد و باعث سربه راه شدن نفس می شود.
خانم کربلائی در ادامه بیان کرد و گفت : اگر شهوت و غضب را مطیع عقل کنیم افضل از ملائک خواهیم بود، زیرا خود را به آن رسانیده با وجود آن مزاحم های عالم برای روحی که  ملکوتی و مطیع عقل تام شده است دیگر کسی آن را به تعارض نمی ایستد.
بنابر این کار قوه عقل این است که برای قوای دیگر می ایستد و یکی از کارهای انسان این است که قوای عقل را تقویت کند و باید آنچه که مانع می شودکه بهره مندی از عقل و خاموشی آن باشد باید هوشیارانه و هر آنچه که باعث سرپوشی از عقل می شود را از سر راه برداریم.
یکی از کارهای ساده ای که می توانیم در زندگی انجام دهیم بحث اقتصادی و میانه روی است. یعنی منی که آمده ام طلبه ای ،مبلغ و یا یک انسان موظف به تکالیف الهی باشم لازم است هرآنچه که مردم از آن بهره می گیرند یک گام کمتر برداریم. زیرا باعث می شود قوای عقل جلا پیدا کند و یکی از مسائلی که می توان گفت عامل عقب افتادن ما می شود تنبلی و سستی است.
عقل گستره زیادی دارد و بسیار مهم است و در واقع عقل نور است و در اینجا عقل مطلق را می توان وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم نامید که فرمودند: آنچه که خداوند اول خلق کرد نور من بود.
در جایی شیطان به خداوند می گوید من در همه انسان ها ورود می کنم مگر عباد مخلص.که خداوند در آیات فرمودند از شیطان بپرهیزید که او شما را گمراه خواهدکرد.اگرکسی فریب شیطان را بخورد امکان دارد به نام عقل به اشتباه افتاد.پس باید کم کنیم از لذات جسمانی و اگر کم کردیم و بهره را از مادیات به حد ضرورت و صحت در بدن کفایت کردی آن وقت است که آن قوه نورایت پیدا می کند و مدام افزایش پیدا می کند. یکی از دعاهای مشهور که می خوانیم این است که:رَبِّ زِدنی عِلما، که اگر صحیح ترجمه کنیم یعنی بگوییم ظرفیت علمم را زیاد کن و این نیز نیست مگر به ظرفیت عقل و افزایش عقل و موانع که باید رد شویم این است که می گویند از لباس و جامع نیز اقتصار کند و بدن را بپوشاند برآنچه که در سرما و گرما محافظت کند.اسراف نکردن دیگر موانع می توان اشاره کرد. معاشرت نکردن با کسانی که باعث می شوند تا آن قوه عقلانی ما دچار مشکل شود و هر آن چیزی که ما را از این مسیر دور می کند.
امابدانیم که یکی از تاکیدات همه علما اخلاق و بزرگان دینی این است برای رسیدن به آن تعالی در هیچ مرحله ای نا امید نباشیم که در آیه ۸۸ سوره یوسف هم اشاره می کند: در هیچ حال از رحمت خدا ناامید نشوید.
ولی در این مسیر باید از تیرگی ها فاصله به خصوص طلاب یک گام بالاتراست و انجام مستحبات ترک مکروهات و ترک شهوات که باعث تحریک قوای شهوت و غضب است.
استاد کربلایی در پایان جلسه و گفت: بدانیم این چهار قوه که مطرح شد منشاء تمام نیکی ها و تمام بدی هاست و اگر قوه عاقله در حال تسلط  و غلبه باشد بدی ها وزشتی ها از انسان دور می شود پس اهمیت عقل در این جلسه کامل روشن شد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد