امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

برگزاری جلسه چهارم دوره تفسیر قرآن کریم

tafsir3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه ، چهارمین جلسه تفسیر قرآن کریم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۲۴ آبان به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر سوره توبه آیه ۸۰ بیان کرد : عدد هفتاد، رمز كثرت و زيادى است، نه بيان تعداد معيّن. يعنى ای پیامبر هرچه براى آنان استغفار كنى بى‌اثر است، نه آن كه اگر مثلًا هفتاد و يك بار شد، بخشوده مى‌شوند.
در آیات قبل خداوند در مورد تمسخر منافقان صحبت کرد. بنابراین گناه مسخره كردنِ دين تا آنجاست كه استغفار پيامبر صلى الله عليه و آله نيز كارساز نيست و كفر، مانع مغفرت، و فسق، مانع هدايت است، پس تا انسان خود دگرگون نشود و انقلابى در درون نيابد، دعاى پيامبراکرم (ص) نيز كارساز نيست و دلسوزى براى منافق لجوج، بى‌فايده است زیرا خداوند، در هدايت بخل ندارد و منافقان از قابليّت افتاده‌اند.
در آیه ۸۱ استاد بزرگوار  گفت:شأن نزول اين آيه در مورد جنگ تبوك است.اين آيه، سه نشانه براى منافقان ذكر كرده است: الف: از جبهه نرفتن به جاى پشيمانى شادند.
شادى به خاطر نرفتن به جبهه و تخلّف از فرمان پيامبر اکرم (ص) ، نشانه‌ى نفاق است.
 ب: جهاد با مال و جان بر ايشان سنگين است.
 ج: ديگران را از جبهه رفتن منع مى‌كنند.منافقان براى باز داشتن مردم از جهاد، با تبليغ دلسرد كننده و اخلال‌گرى، مشكلاتى چون گرم بودن هوا را بهانه قرار مى‌دهند.
لذابدتر از جبهه نرفتن، شكستن قداستِ رهبرى و تخلّف از فرمان اوست. در اینجا نشان می دهد که اطاعت بى‌چون و چرا از رسول خدا (ص)  لازم است.
مؤمنِ ترسو، از منافق جداست. ترسو كمك مالى مى‌كند، ميل قلبى براى جهاد هم دارد. امّا منافقان، نه كمك مى‌كنند و نه ميل كمك دارند.
در پاسخگويى به تبليغات دشمن، از اصطلاحاتِ خودش استفاده كنيم. منافقان، ظاهربين‌اند و شناخت عميق ندارند واگر آنها تفقه می کردند متوجه می شدند که مخالفت رسول خدا می کنند و ... آتش جهنم شدید تر است.
استاد جواهری در تفسیر آیه ۸۲ اشاره کرد:منافقان اگر بدانند كه به خاطر ترك جهاد، چه پاداش‌هايى را از دست داده و چه فرصت‌ها و نعمت‌هايى را كفران كرده‌اند، بايد كمتر شادى كنند و بسيار بگريند ، گرچه گريه‌ى مادام‌العمرشان هم در برابر گريه‌هاى طولانى قيامت، چيزى نيست.
بنابراین ناله و گريه بر گرفتارى‌ها، كيفر دنيوىِ متخلّفان از جهاد است و هر كيفر، متناسب با عمل می باشد . خنده‌ها وخوشى‌هاى چند روزه‌ى منافق، حسرت وگريه‌هاى طولانى در پى‌دارد.
در ادامه و تفسیر آیه ۸۳ بیان کرد :«خالف»، هم به معناى متخلّف از جنگ، هم به معناى مخالف و هم به كسى گفته مى‌شود كه به خاطر پيرى، بيمارى و عجز، توان جبهه رفتن را ندارد.
هر كس صادقانه توبه كند، پذيرفته مى‌شود، ولى منافقان از روى ريا، تظاهر و انقلابى‌نمايى، تقاضاى جبهه رفتن داشتند.از اين آيه استفاده مى‌شود كه شخص پيامبر صلى الله عليه و آله براى جنگ تبوك از مدينه خارج شد و در پايان جنگ نيز به آنجا برگشت. همچنين اين آيه از برخورد آينده‌ى منافقان خبر مى‌دهد، تا پيامبر چهره‌ى منافقانه‌ى آنان را رسوا كند.
البته هر كس صادقانه توبه كند، پذيرفته مى‌شود، ولى منافقان از روى ريا، تظاهر و انقلابى‌نمايى، تقاضاى جبهه رفتن داشتند.بنابراین به تقاضاى منافقان براى حضور در جهاد، اعتماد نكنيم.آنان هنگام حركت، اجازه‌ى ماندن مى‌گيرند و هنگام بازگشت، اجازه‌ى خروج وحركت و بترسيم از آنان كه ديروز فرارى بودند و امروز داوطلب حضور در جبهه‌اند و سوء سابقه‌ى افراد را هیچگاه فراموش نكنيم و منافق باید تحقیر شوند و همرزمى با پيامبر، توفيق الهى است كه بايد منافقانى را كه از ترك جبهه خوشحالند، براى هميشه محروم گردند .
استادجواهری در پایان و درباره آیه ۸۴سوره توبه بیان کرد و گفت:سيره‌ى رسول خدا صلى الله عليه و آله آن بود كه در مراسم تشييع و تدفين مردگانِ مسلمان حاضر شود، براى آنان دعا كند و بر جنازه‌ى آنان نماز بخواند. خداوند با اين آيه پيامبرش را از حضور در مراسمِ مردگانِ منافق، نهى كرد زیرا منافق، كافر و فاسق است و يكى از شيوه‌هاى مبارزه با منافقان، مبارزه‌ى منفى است و نه تنها مرده‌ى منافق نيز بايد تحقير شود. در تشييع جنازه‌ى آنان شركت نكنيم و به زيارت قبور آنها نرويم. نماز ميّت و زيارت قبور، نشانه‌ى حرمت و احترامِ مؤمن پس از مرگ و كارى پسنديده است و چون منافق، حرمتى ندارد لذا فرمود: «لا تُصَلِّ، لا تَقُمْ»
بنابراین عاقبتِ كار، مهم است. خطر وقتى است كه انسان بدون توبه و در حال فسق بميرد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد