امروز چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

منو

برگزاری جلسه اول دوره تفسیر قرآن کریم

tafsir3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، اولین جلسه تفسیر قرآن کریم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۳ آبان به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر سوره توبه آیه ۷۰ گفت: در کلمه «مؤتفكات» از «ائتكاف» به معناى زيرورو شدن است كه در اين جا اشاره به سه آبادى محل زندگى قوم لوط دارد كه با عذاب زيرورو شد.
یکی از سنّت‌هاى الهى، عذاب و كيفر دنيوى است. شما که آگاه هستید به آن مساله و مسئولیت شما بیشتر خواهد بود، بهترين درس براى زندگىِ امروز، عبرت از تاريخ گذشته است و هركس از تاريخ عبرت نگيرد بايد توبيخ شود و قهر الهى همواره پس از اتمام حجّت است و خدا به کسی ظلم نمی کند ولی آنها کسانی بودند که به خود ظلم می کردند.
استاد جواهری در ادامه و آیه ۷۱ گفت: در آيه‌ى 67، درباره‌ى منافقان تعبيرِ «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» را آورده بود، امّا اين آيه درباره‌ى مؤمنان مى‌فرمايد: «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»، شايد اختلاف تعبير به خاطر آن است كه بر خلاف مؤمنان، وحدت عميق و پيوند ولايت در ميان منافقان نيست و هنگام بروز منافع شخصى، وفادار نيستند و وحدتشان ظاهرى و صورى است، به قول قرآن: «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى» آنان را متّحد مى‌پندارى در حالى كه دلهايشان پراكنده است.
چون امر به معروف ونهى از منكر، عامل برپايى واجبات ديگر است، از اين‌رو در آيه، قبل از نماز و زكات آمده است.
در اینجا چند استفاده می بریم از این آیه: ۱- زن و مرد هر دو، در اصلاح جامعه تأثير گذارند. ۲- امر به معروف و نهى از منكر كه بر همه‌ى مردان و زنان با ايمان واجب است، برخواسته از حقّ ولايت بر يكديگر است. ۳- امر و نهى، در سايه‌ى محبّت و ولايت قابل اجراست. ۴- ايمان در اصلاح فرد و جامعه، نقش بسزايى دارد. ۵- امر به معروف و نهى از منكر، اقامه‌ى نماز، پرداخت زكات و اطاعت از خدا و رسول، وظيفه و عملكرد دائمى مؤمنان است. ۶- اطاعت از خدا و رسول بايد با ميل و رغبت باشد.
۷- هم اطاعت از خدا در برنامه‌هاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامه‌هاى حكومتى.
خانم جواهری در پایان بیان کرد که چیزی که باعث می شود مورد رحمت خدا واقع شویم اعمالمان است و به درستی که خداوند قدرتمند و حکیم است.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد