امروز سه شنبه, 28 فروردين 1403 - Tue 04 16 2024

منو

برگزاری وبینار تاثیر راهبردی امام و رهبر در جنگ های اسلامی

sajad1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام مراسم عزاداری با موضوع مروری برتاثیر راهبردی امام و رهبر در جنگ های اسلامی با سخنرانی استاد گرانقدر حوزه سرکار خانم دانشفر و با حضورمدیریت محترم سرکار خانم دیانتی،طلاب و عموم مردم در روز سه شنبه 11 شهریور ماه به صورت پخش زنده برگزار شد.
خانم دانشفر در مقدمه ای نکته قابل تاملی را بیان کرد و گفت : به امام سجاد علیه السلام لقب زین العابدین بیمار داده بودند در حالی که روایت های وارد شده است که حضرت به تقدیر خداوند در شب عاشورا بیمار شدند و از جنگ منع شدند و این بیماری تا بعد از واقعه عاشورا و تا آخرین لحظه عاشورا توانایی حضور نداشتند وآنچه که در مورد بیماری حضرت بیان شده است اشاره به حکمت الهی دارد و آن موقع اقتضا کرده که حضرت بیمار شوند تا به وسیله ایشان مقام امامت و رهبری حفظ شود.
استاد دانشفر در ادامه بیان کرد و گفت: امام سجاد علیه السلام هنگامی که از پدرشان اذن میدان گرفتند در حالی که بیمار بودند حضرت حسین علیه السلام می فرمایند:باید بمانی تا از حریم اهل بیت سلام الله علیها دفاع کنی و بعد بخاطر مصیبت های وارد شده بر زنان حرم و گریه های بلندشان را ساکت کنی ،اگر وحشت کردند با کلام نرم خود باعث آرامش آنها شوی،چرا که هیچ مردی از آنان دربین ما باقی نمانده و تو تنها کسی هستی که می توانی ناراحتی و حزن آنهارا آرامش بدهی.
لذا در امامت اهل بیت علیهاسلام نص صریح در مورد جانشینی همه معصومین را از گذشته داشته ایم تا به زمان امام حسین علیه السلام و معرفی جانشینی ایشان که امام سجاد علیه السلام بودند را قبل از واقعه عاشورا را مطرح کردند.
خانم دانشفر در ادامه اشاره کرد و گفت: در نقل های تاریخی آمده است که برخی امام بعد از حضرت را محمد حنفی می دانستند در حالی که خود ایشان نیز همچین ادعایی نداشتند و امامت به دست امام سجاد علیه السلام رسید.
بنابراین آن بخش از نهضت و معرفی جانشین امام توسط سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام به انجام رسید و در حقیقت کار ایشان تمام شد ولی امر این است که نهضت همچنان باقی و ادامه دارد و برای به ثمر نشستن این مساله و نهضت این است که خاندان اهل بیت علیهاسلام این تاریخ را تداوم بخشند .
بنابراین واقعه بعد از عاشورا می بینیم به حسب رهبری حضرت زینب کبری سلام الله علیها بود اما خود حضرت هم در خیلی از وقایعی که اتفاق می افتاد را از رهنمود ها و مدیریت امام سجاد علیه السلام بود.
 در اتفاق هایی که در طول مسیرکربلا تا شام و...افتاد وظیفه امام سجاد علیه السلام این بود بخاطر آن معرفی های غلط یزید نسبت به اهل بیت علیه السلام این بود که باید مرتب خود را به مردم معرفی می کردند.
لذا فرمودند ای مردم ما 6امتیاز داریم 7فضیلت و آن این است که: 1.دانش و برباری 2. جوانمردی 3. کم نظیری 4.فصاحت 5.شجاعت و اینکه علاقه ما در دل مومنان است و فضیلت ما بر دیگران این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم،پیامبر برگزیده است.صدیق علی بن ابی طالب،طیار جعفربن ابی طالب،شیرمرد حضرت سیدالشهدا از ما است و فاطمه سرور دو جهان از ما و سبط این امت دو جوان بهشتی امام حسن و امام حسین علیه السلام از ما هستند. در واقع حضرت می خواهند با این معرفی کسانی ایشان را نمی شناسند بشناسند و بعد در مورد خود می گویند : ای مردم منم مکه و منا،منم فرزند بهترین کسی که طواف کعبه را به جای آورد و.... آنقدر منم هایی زیادی فرمودند که خود و دین را به مردم معرفی کنند و باعث شد مردم به ناله و گریه افتند و یزید که این صحنه را دید به موذن گفت اذان بگو ، حضرت در ابتدای اذان سکوت کردن و در بین هر اذان گفتاری داشتند و در پایان و رفتار امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله باعث شد که یزید رفتارش را تغییر دهد و در مقابل این تغییر به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم مکانی داد که برای امام حسین علیه السلام و یاران ایشان در شهر کفر و یزید عزاداری کردند و آنها از اولین نفر هایی بودند که برای عاشورا عزاداری کردند.
در پایان خانم دانشفر گفت: در جنگ عاشورا در واقع سیدالشهدا علیه السلام به ظاهر شکست خوردند ولی در حقیقت دین خداوند بعد از واقعه عاشورا را احیا شد. و امامت امام سجاد علیه السلام از شام غریبان شروع شد و تا به شهر مدینه رسیدن ادامه داشت.
امام سجاد واقعه کربلا در واقع زنده نگه می داشتند با بیان حقایق واقعه به دلیل اینکه ایشان شاهد عینی واقعه بودند و چه آنهایی که امام را قبول داشتند و یا نداشتند ایشان را نیز به عنوان شاهد عینی می دانستند و به همین دلیل حضرت می توانستند حقایق کربلا را بگویند. دومین مساله گریه های زیاد حضرت در دوره امامتشان بود که این گریه ها باعث می شد که آن تاثیر حقیقی را داشته باشد،البته گریه حضرت هم برای از دست دادن آن وجود های گرانقدر بود و هم گریه برگمراهی مردم بود.
بنابراین نتیجه زحمت های امام سجاد علیه السلام بیداری و ایجاد محبت نسبت به خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم در میان اقشار مسلمان ها بود.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد