امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو

برگزاری وبینار دفاع مقدس تداوم نهضت عاشورا

defa a

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت سالروز تجلیل از اسرا و مفقودان وبیناری با موضوع دفاع مقدس تداوم نهضت عاشورا با سخنرانی سردارناصر قره باغی و با حضور مدیریت محترم،طلاب و عموم مردم در روز دوشنبه ۱۰شهریور برگزار شد.
اقای قره باغی در مقدمه ای ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان گفت: دفاع مقدس عبارت دیگر، عاشورا را اصل و دفاع مقدس ما یکی از آن اصول بوده است. در واقع عاشورا جریان مادر است و دفاع مقدس ما یکی از مولود های این جریان است.
لذا هنگامی که بخواهیم عاشورا را درک کنیم باید معناو مفهموم را متوجه شویم.
آقای قره باغی اشاره کردگفت: عاشورا و آرمان عاشورا و هدف غایی آن هنگامی که درک کردیم متوجه می شویم که دفاع مقدس در این راه قرار گرفته است.
عاشورا در سال ۶۱ هجری قمری قرار بود به حکومت برسد ولی تقدیر خداوند براین شد که در دهه سوم حکومت بعثت تغییر کند. در واقع سنت های الهی تغییر پذیر نیست ولی تقدیر آن قابل تغییر است.
عاشورا و کار کرد آن طبق فرمایش ائمه علیه السلام مهم ترین کارکرد عاشورا تضمین ابدی و بقای اسلام است و کار امام حسین علیه السلام و یاران ایشان در نیم روز کاری کردند که در بقاء و معجزه عاشورا در اسلام باقی ماند.
به خاطر همین است که عاشورا هر ساله نو و جدیداست، در واقع مانند قرآن فنا ناپذیر است.
آقای قره باغی در مقایسه با دفاع مقدس که آیا آن هم عامل بقاء اسلام بوده است یا خیر. امام خمینی (ره) گفتند: ۱. ما در جنگ بقاء اسلام را خود صادر کردیم.
۲. اگر اول کار ما شکست خوردیم اما ما کارمان را به خوبی کردیم. در عاشورا ظاهر کار این بود که شکست خوردند اما هنگامی که امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید خطبه هایی ایراد کردند که باعث شد کاخ بلرزه افتاد و بقیه مردم به  قیام خواهی خون امام حسین علیه السلام برخواستند.
امام حسین علیه السلام با قیامشان باعث پیروزی ابدی شدند و این قیام به ابدیت و جاودانگی دارد.
لذا امام به این اشاره دارد که انقلاب ما انفجار نور بود و در دنیا این نور را کم کم دیدند و با انقلاب آشنا خواهند شد.
عاشورا در شرایطی واقع شد که تاریکی مطلق بود طوری که در خطبه امام حسین علیه السلام که حضرت احساس کردند که اگر بمانند و سکوت کنند مساوی خواهد بود ، ازبین رفتن اسلام. لذا عاشورا را دشمن برنامه ریزی کرد ولی پایان آن به نفع جبهه حق شده است. به همین خاطر که همه سلاطین در پی از بین بردن حق شده بودند.
در واقع انقلاب ما هم در شرایطی به وجود آمد که خفقان و تاریکی بود که به صراحت می گفتند با دین نمی شود با جوانان و دیگران راجع بهش صحبت کرد، زیرا برای شناساندن دین از راه های دیگر به مردم دین را رساندند و باعث نشد که دین به تاریخ بپیوندد زیرا با اتفاقی که در کشور و جنگ تحمیلی افتاد که در آن فضای دینی به صورت معجزه آسایی پیروز شد .
دقیقا عین واقعه عاشورا که نتیجه عکس پیدا کرد و در جنگ تحمیلی طولی نکشید بعد از چند ماه متوجه این عمل اشتباه شدند زمانی که در چند هزار کیلو متری باعث شد همه دنیا پرس و جو کنند که انقلاب و دین چیست و بعد از یک سال جنگ دم از صلح  و پایان جنگ می زدند. زیرا فهمیدن این یک خواب باطلی بیش نیست و با یک فرهنگ عاشورایی و یک امت عاشورایی رو به رو شده اند و آنها دانستند ارتش کم ملاک نیست بلکه امت عاشورایی ملاک هستند و دیدن نه تنها به هدف اصلی جنگ نرسیدن و تصاحب نکردن کشور را بلکه دارند دین را به جهانیان می رسند.
آقای قره باغی ادامه داد و گفت: بنابراین جنگ و انقلاب اسلامی که مجسم شد در قالب جنگ در واقع دفاع مقدس ما عامل بقاء انقلاب اسلامی شد مانند واقعه عاشورا.
یکی دیگر از شباهت ها این بود که اگر عاشورا نبرد فضائل با رذائل بود، انقلاب مانیز چنین عملی را داشت، اگر عاشورا سپاه دشمن آب را بستند در مقابل امام دعوت به حق کردند و در جنگ تحمیلی نیز سپاه بعث اینگونه بود و با توجه به همه پشتیبانی همه قدرت ها که گرم بود در مقابل ایران دست به هر جنایتی زد از بمب های شیمیایی و ... در مقابل رفتار های قبیح رفتار سپاه اسلام بود که باعث روشن شدن نیمی از سپاه دشمن شده و باعث روشن شدن نور قلبی آنها گردید.
دیگر شباهت ها شهادت طلبی در عاشورا و دفاع مقدس بود دیگری شجاعت. اوج معنویت و بسیاری دیگر از شباهت ها بین عاشورا و دفاع مقدس و می بینیم که خلق شد. لذا جریان باطل باهر دو مقابله می کند زیرا هر دو حیات طیبه هستند و طاغوت و کفر نگران این بودند و هستند که اگر آنان پیروز نشوند دیگر نمی توانند حکومت کنند و آنچه که عاشورا را می خواستند مقابله کردند در دفاع مقدس هم همان برخورد را داشتند.
در پایان آقای قره باغی گفت: وظیفه سنگینی بر دوش ما است و آن هم احیای فرهنگ دفاع مقدس حضرت امام، همچنان که ما فرهنگ عاشورایی را احیا می کنیم و رمز بقا ما و عاشورا و انقلاب اسلامی ما در خود کلمه بقاء نهفته است که مخف سه کلمه است: (۱. ب: باور است. باور کنیم که دشمن ما شیطان است و دشمن اسلام است و دشمن می خواهد متزلزل کند باور های ما را. ۲. ق: قیام،حال که باور کردیم قیام کنیم و هنگامی که نیاز است باید قیام کنیم و در کلمه قیام مجاهدت نهفته است. ۳. الف: استقامت است.که تنها قیام و باور کافی نیست بلکه باید استوار و استقامت نیز داشته باشیم). بنابراین رمز بقاء ما باور، قیام و استقامت است تا بتوانیم به آن عمل کرده باشیم.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد