امروز پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Thu 04 18 2024

منو

مراسم شهادت امام باقر علیه السلام برگزار شد

bagher1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه،به مناسبت شهادت پنجمین امام شیعیان حضرت محمد باقر علیه السلام مراسم سخنرانی با حضور استاد گرانقدر سرکار خانم دانشفر و اساتید و طلاب و عموم مردم به صورت پخش زنده روز سه شنبه ۷ مرداد برگزار شد.

خانم دانشفر ضمن عرض تسلیت در مقدمه ای بیان کرد: امام باقر علیه السلام اولین امامی هستند که از پدر و مادر نصبشان به پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) می رسند.حضرت باقر در سن کودکی واقعه کربلا را درک کرده و حضور داشتند.

در مبحث زندگانی ایشان شناخت از سمت جناب جابر انصاری که به نقل از زبان مبارک حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) که ایشان بشارت حضرت را می دهند و می گویند جابر سلام ما را به فرزندمان برسان.

استاد دانشفر علت این معرفی های خاص که اتفاق می افتد این است که بعد از فوت پیامبر چند مورد بوده است : ۱. پایه ریزی خلافت و حکومت ۲. در زمان خلفا دینی ایجاد شد که برخلاف آن دینی بود که رسول خدا داشتند. ۳. خلفادر جامعه دارای بزرگی خاصی بودند در حالی که باید جایگاه امام از قداست خاص برخوردار باشد.

به همین دلیل بعد از واقعه عاشورا که اتفاق افتاد با تمام جنایات و فتنه های ایجاد شده باعث این شد که قداست خلفا در جامعه از بین رفت، قبل از واقعه عاشورا اگر کسی سوال دینی و یا غیر داشت به دربار حکومت رجوع می کرد ولی بعد از واقعه عاشورا مردم به امام عصر خود مراجعه می کردند.

البته این نکته هم حائز اهمیت است که زمان امام سجاد(علیه السلام) نیز باز مشکلات و شرایط سخت وجود داشت ولی مردم می دانستند که سوالات خود را از امام خود باید بپرسند.

خانم دانشفر در ادامه در مورد تهاجم های فرهنگی در زمان امام باقر و امام صادق علیه السلام اتفاق افتاده بود گفت : اولین کاری که خلفا بعد از وفات پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) انجام دادند جعل و نشر و کتابت حدیث بوده است،البته در تاریخ علارغم اینکه خلفا اجازه پخش صحیح احادیث را نمی دادند افرادی بودند که نقل درست حدیث را به عهده داشتند به صورت زبانی و نوشتاری و...

دیگر تهاجم رواج اسرائیلیات و داستان هایی که از تورات و انجیل خوانده بودند را به عنوان آیات قرآن بین مردم رواج می دادند.

بنابراین دومین کار امام باقر و امام صادق علیه السلام رد کردن اسرائیلیات بوده است.

در ادامه استاد دانشفر اشاره کرد و گفت: در زمان امام باقر(علیه السلام) یک انقلاب وسیع اتفاق افتاد و در واقع عمل بسیار مفیدی که در زمان دو بزرگوار افتاد تشکیل مرکز علمی بود، در مساجد و منازل و تفکران اهل بیت (علیه السلام) در زمان حضرت علی علیه السلام بود اما اوج این فعالیت در زمان این دو بزرگواران بود.

بنیان گذار حوزه علمیه به اسم حوزه مدینه در زمان امام صادق و امام باقر(علیه السلام) و تشکل اصلی در زمان آنها بوده است.

دربین ائمه شیعه بیشترین روایت شیعی در زمان حضرت علی(علیه السلام) بود و بعد از ایشان امام باقر و امام صادق (علیه السلام) است و به خاطر شرایط خاص سیاسی و اجتماعی بوده است که علوم پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) را بین مردم نشر دادند به همین علت که ما را شیعه جعفری می دانند.

خانم دانشفر در پایان صحبت های خود ویژگی شیعیان از زبان امام باقر (علیه السلام) را گفت: همانا شیعه کسانی هستند که بذل و بخشش می کنند در ولایت ما (جانی؛مالی؛رفتاری؛عملی و....) و کسانی که باهم دوست هستند و با یکدیگر صحبت و همدیگر را زیارت می کنند و این زیارت برای زنده نگه داشتن امر ما است و در هنگام عصبانیت رعایت حق می کنند و سکوت پیشه دارند و وقتی آنها خوشحال هستند حتی در شکر گذاری اسراف نمی کنند و اعتدال بجا می آورند. آنها مایه خیر و برکت هستند حتی با آن کسی که همراه می شوند و هرکسی که با آنها همنشین می شود با صحت با آنها خواهند بود.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد