امروز پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Thu 04 18 2024

منو

مراسم جشن مبعث پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

behshty

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، این واحد به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه واله وسلم) مراسم جشنی با سخنرانی حجت السلام والمسلمین حاج آقا بهشتی و مولودی خوانی حاج آقا شهرامی را با شرکت اساتید، طلاب و عموم در روز دوشنبه ۹ اسفند به صورت پخش زنده برگزار شد.
حجت السلام والمسلمین حاج آقا بهشتی در مقدمه ای ضمن عرض تبریک به مناسبت مبعث، پیشنهاداتی نیز برای حوزه های علمیه خواهران بیان کرد و گفت: حضرت علی علیه السلام می فرمایند:خداوند آیات قران را به هفت شکل نازل فرموده است.(شهید مطهری در کتاب مجموعه آثارش تبلیغ را اینگونه بیان می کند: تبلیغ رساندن پیام به مخاطب است که چهار رکن دارد؛ ۱.محتوا ۲.حامل ۳.ابزار ۴.روش ها ایشان می گوید ما بیشتر راجع به محتوای تبلیغ کار کردیم و در مورد ابزار و روش ها فعالیتی انجام نشده است)
ما باید به شیوه های متنوع آشنا باشیم. لذا از این حدیث می توان برداشت کرد که خداوندی که خلاق انسان است با روش های متنوع آیات کتابش را به بندگانش عرضه کرده است.
خداوند آیات قرانش را به هفت شکلی که نازل نموده اینگونه است که؛ همه روش ها کافی و تاثیر گذارند که چهار روش آن مستقیم و سه روش غیر مستقیم است از جمله؛ امر ها ،نهی ها،تشویق ها، هشدارها، گفتگوها، مثل ها و قصه ها که سخن می گوید با مخاطب.
بنابراین خواهران حوزوی باید برای سنین مختلف، ظرفیت ها ی متعدد ابزار و محتوا و... داشته باشند که با آنها بتوانند کار کنند و پاسخگوی مردم باشند و مانند قرآن هم از روش مستقیم و هم غیر مستقیم استفاده کنند.
حاج آقا بهشتی در ادامه گفت: از بین چند صد آیات قرآن شاید نیمی از آنها در قالب قصه بیان شده است، برخی به اشتباه متوجه شده اند که قصه فقط برای کودکان است برعکس همه مردم قصه را دوست دارند.
لذا قرآن کریم نیمی از بالاترین مسائل و علوم خود را درهمین قالب بیان کرده است، اما با سبکی جذاب.
استاد بهشتی گفت: قصه های قرآنی چند ویژگی از جمله؛ واقع گرایی، حقیقت گویی، هدفمندی، حکمت آموزی است. قرآن کریم رخداد هایی را بازگو می کند که با واقعیت زندگی انسان ها مطابقت دارد نه با تخیلات و آرزوهای طولانی و مقصود از بیان قصه ها و حادثه ها بازنگری در تاریخ انسان و واقعیت هایی است که رخ داده است.
لذا قرآن سرگذشت امت های پیشین را بیان می کند تا صحیفه ای از نیکی ها و بدی ها پیش روی نسل های آینده گذاشته و آیندگان حق انتخاب داشته باشند. واقع گرایی یکی از ویژگی های قرآن است و اگر واقع گرایی از قرآن جدا شود و یک سرگرمی و قصه بدون در نظر گرفتن جنبه های عبرت آموز باشد بیشتر به افسانه تبدیل می شود.
بنابراین انسان برای رسیدن به اهداف بلند و کمالات خود نیازمند همگام شود با واقعیت زندگی پیشینیان.
حجت السلام بهشتی در مورد وجود قرآن بیان کرد : حقیقت گویی یکی از ویژگی های قرآن است به طوری که دروغ در آن نیست. دیگر این که هدفمند و حق بیان شده،که برای انسان ها پندآموز است.
حکمت آموزی یکی دیگر از ویژگی های قرآن است که این حکمت و عبرت آموزی یکی از نکته های افتراق با دیگر قصه هاست.
استاد بهشتی توقعاتی را که از یک طلبه و مبلغ مد نظر است را این گونه بیان نمود : ۱. تقطیع قصه ها به کوچکترین اندازه ممکن، قصه ها گاهی ۷۰۰ آیه و... است که باید آنها را قطعه قطعه کرد و در زمانهای کوتاه بیان کرده و مجموع به صورت سریال شود.
۲. پردازش قصه به تناسب مخاطب.
۳. استخراج پیام ها و نکته های بدیع است که باید قصه های قرآن را به صورت درسنامه تهیه کنیم.
۴. بسترسازی کارهای هنری از قصه هاست.
۵. تشویق به قصه گویی، قصه خوانی، است.
سبک دیگر که می توان استفاده کرد مثل ها است که بیش از صد مثل در قرآن آمده و آن گذاره ایست کوتاه و شیرین و قابل انتقال که نیاز به بستر فکری دارد.
قرآن کریم می فرماید: مثل ها برای تفکر دانشمندان است، شاید یک سطر باشد ولی چه بسا نکته های زیادی دارد و باید از آن استنباط کرد.
حجت السلام والمسلمین در پایان گفت: سفرنامه ها نیز یکی دیگر از قالب هایی است که نویسندگان نابغه حرف های خود را به صورت سفرنامه ای می زنند که شاید برای هزاران سال پیش است و در دسترس مردم قرار دادند. قرآن کریم نیز تقریبا ۳۰ سفر را با انگیزه های مختلف بیان می کند؛ سفر یه قصدعبادت، تجارت، بازرگانی، علم و آموزش، تهذیب و اخلاق، برای نجات مظلومان، سفر به قصدهجرت، برای جهاد، برای سازندگی، سفر بخاطر فرار از شر طاغوت و مبارزه با طاغوت آمده است.
ما باید برای این سفرها نیز محتوا و نکته های قرآنی تهیه کنیم و در آخر باید برای قصه های قران گفتگو انجام دهیم به شکل های مختلف که عبارت است از :
مقابله (گفتگو عادی)، مذاکره (گفتگو روشنگر)، مباحثه(گفتگو به قصد کشف یک مجهول)، مهاجه (گفتگو برای اثبات حرف خود)، مجادله (گفتگویی به برای ابطال ادعای خصم)، مباهله (گفتگویی که با نفرین به پایان می رسد، مشاوره (گفتگویی که همراه با راهنمایی)، مناظره (گفتگویی با طرح دو طرف) است.
ان شاالله که بتوانیم به دو میراث پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) که همان قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام می باشد تمسک پیدا کنیم و جدی بگیریم و در روز قیامت هم شفاعت قرآن و شفاعت پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) و معصومین سلام الله شامل حالمان شود و جهان را برای ظهور شخصیتی که نامش، نام پیامبر،کنیه اش،کنیه پیامبر و خلقش خلق پیامبر و برنامه اش برنامه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم است را برنامه ریزی کنیم.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد