امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه پنجاه و هشتم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، پنجاه و هشتمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز چهارشنبه ۱۴ مهر برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
مبحث روز گذشته در رابطه با بازگشت دوستان و دشمنان در زمان رجعت بود که بازگشت روایات زیاد داریم که دو گروه به عالم دنیا بر می گردند : ۱. بندگان خاص و پاکان اهل بیت علیهم السلام تا بیایند و حکومت آقا را درک کنند ۲. دشمنان که کفر محض دارند می آیند تا ظلمی که کردند را در دنیا بازگو کنند و جلوی همه خار شوند .
بازگشت افراد دیگر جز اهل بیت علیهم السلام ویژه مومن خالص یا مشرک محض است. امام صادق علیه السلام فرمودند: رجعتی که می شود عمومی نیست بلکه خصوصی است و بر نمی گردد مگر کسی که ایمانش ایمان محض باشد و یا شرک محض باشد.
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: در برخی روایات نام برده شده که از مومنین چه کسانی می ایند؛ اصحاب کهف، سلمان، مقداد، مالک اشتر، ابودجانه و.....
سلمان فارسی رجعت خود را از زبان حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید: روزی من رفتم خدمت آقا وقتی ایشان مرا دیدند گفتند ای سلمان به درستی خدا مبعوث نکرد مگر برایش ۱۲تا نقیب قرار داد، گفتم بله می دانم که آنها از اهل کتاب هستند و حضرت فرمودند: آیا تو می شناسی از نقبای من که خداوند انتخابشون کرده بعد از من ؟ عرض کردم خدا و رسولش دانا هستند، سوال کردم آیا سلمان آنها را درک می کند؟ فرمودند سلمان تو آن زمان را درک می کنی و امثال تو که اهل بیت را دوست دارند و به معرفتشان رسیدند، سلمان در آنجا خدا رو شکر کرده است.
خانم جواهری اشاره کرد و گفت: در فراز یظهرکم لعدله یعنی پشتیبانی می کند شما را بر اقامه عدلش.
در اینجا مهم ترین ثمره حاکمیت اهل بیت علیهم السلام در آخر زمان حاصل می شود و آن حکومت عدل است.
عدل ضرورت دارد و از نیازهای واجب و ضروری بشر تحقق عدل است و نظام اجتماعی براساس عدالت باید باشد.
عدالتخواهی هم مساله فطری است و از زمان حضرت آدم تا حال و آینده است و زیربنای بسیاری از امور در زندگی اجتماعی شمرده می شود طوری که خلق و خوی و فکر خوب به عدل برمی گردد و برای همه نیز مطلوب است.
 رسول خدا (صلی الله و آله و سلم ) فرمودند : به وسیله عدل هستش که آسمان و زمین پابرجاست.
پس خداوندهمانطور که در جهان تکوین عدل را پیاده کرده و جهان بر اساس ربوبیت است در جهان عالم هم نیز براساس عدل و قسط عمل می کند.
استاد جواهری در پایان بیان کرد و گفت: تدبیر جامعه زمانی استوار است که نظام اجتماعی بر اساس عدل مدیریت شود و اگر عدل بر جامعه ای حاکم نباشد آن جامعه تداوم پیدا نمی کند.
بشر چون فطرتش عدالتخواه بوده است همیشه فریاد می کشد ولی متاسفانه در جامعه عینیت کامل پیدا نکرده است.
عدالت بسیار زیبایی دارد و بشر عاجز بوده است از عینی کردن مفهوم عدالت پس جهان منتظر عدالت فراگیر است که آن هم در زمان مهدی موعود علیهم السلام تحقق پیدا می کند و در باره این سوال بزرگ عدالت هم پاسخ خواهد داده شد، زیرا تنها کسی که می تواند عدالت را در جامعه انسانی برگزار کند یک مامور آسمانی و الهی می باشد که آن هم وجود مقدس حضرت مهدی عج الله است .

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد