امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو

جلسه هفدهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh7

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هفدهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز پنجشنبه ۴ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
به اینجای فراز رسیدیم آخِذٌ بِقَوْلِکمْ، عامِلٌ بِاَمْرِکمْ،گفتارتان را بگیرم و دستورتان را انجام دهم
اهل بیت علیه السلام کانون علم و حکمت هستند. در روایات زیاد داریم که خاندان پیامبر کانون نشر علوم، آداب و معارف ناب در جهان هستند و همه مردم جهان به برکت از این آموزه های نورانی اهل بیت علیه السلام برخوردار هستند.
امام باقرعلیه السلام فرمودند: نیست نزد احدی از مردم هیچ حقی و ثوابی و هیچ یک از مردم قضاوت نمی کند، قضاوت حقی را مگر این که آن خارج شده از ما اهل بیت.
یعنی صدور مسائل حق و ثواب از سمت اهل بیت علیه السلام است.
امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: ما اصل همه خیرات هستیم و از فروع ما هر چیزی از نیکی نزد ما است؛ توحید،نماز،روزه،عفو از گناهاکاران،کمک به نیازمند،اقرار کنید فضل به اهلش و...نسبت به دشمنان ما اصل کل شرع ما هستند و از فروعات شرعشان، همه بدی ها ،دروغگویی، بخل، حسادت، رباخواری، خوردن مال یتیم، تعدی به حدود الهی، مرتکب شدن کارهای ظاهری و باطنی بد و... می باشد .
بنابراین بر اساس روایات ریشه همه خیرات جهان و سرچشمه همه علوم معارف الهی همه در اختیار اهل بیت علیه السلام است و هنگامی که این گونه است آنها مرجعیت علمی و دینی مردم هستند.
خانم جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: خداوند در قرآن نیز بیان هایی در مورد اطاعت از پیامبر دارد. هرکجا که پیامبرتان گفت عمل کنید و هرکجا نه بایستید. در ظاهر عمل به دستورات پیامبران است ولی چون اوصیا پیغمبر هم همسان پیامبر و مرجعیت دینی و علمی جز اینکه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم مقام نبوت داشتند ولی امامان خیر، پس خداوند وقتی همچنین فراخوانی می دهد بر مرجعیت دینی اهل بیت علیه السلام نیز دلالت دارد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند فرمانروایی زمین را به دوش اقا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم گذاردند ولی بعد از ایشان همه اختیارات را به اوصیا رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم داد .
استاد جواهری بیان کرد و گفت: امام سجاد علیه السلام نیز در دعای شعبانیه مردم را پرهیز می دهد به جلوتر و عقب تر از ما نباشید و سعی کنید ملازم اهل بیت علیه السلام باشید، چون گمراه شدن عده ای گروه مارقین بودند که پیشی گرفتند از اهل بیت و عده ای عقب افتادند ولی عده ای که همراه پیامبر هستند ملحق به آنها می باشند.
خانم جواهری در پایان گفت: زراره از امام باقر علیه السلام الگو پذیری از رهنمود اهل بیت عصمت علیه السلام و مرجعیت دینی بر اساس دیانت مردم و کلید خشنودی خداوند بیان کرده است،به گونه ای که پذیرش ولایت امامان در گرو الگو پذیری از راهنمایان آنهاست.
ما نیز زمانی می توانیم بگوییم که دنباله روی اهل بیت علیه السلام هستیم که صحبت های آنها را گوش دهیم و آن کارها را بتوانیم انجام دهیم و اگر هدایت از آنها را نکنیم بدانیم هیچ عملی از ما پذیرفته نمی شود و انسان از گردونه ایمان خارج می شود اگر بخواهد عملی انجام دهد که بر خلاف خواسته اهل بیت علیه السلام است.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد