امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

جلسه شانزدهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh6

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، شانزدهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز چهارشنبه ۳ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت: جلوه گاه ظهور کجاست؟ یا آقا امام زمان عج الله کجا ظهور پیدا می کنند؟ براساس روایات ایشان از کنار کعبه ظهورشان انجام می شود که بین رکن و مقام می ایستند و جبرائیل مردم را به بیعت با او که همان بیعت باخداوند است دعوت می کند.امام باقر علیه السلام فرمودند: زمانی که آقا امام زمان عج الله خروج پیدا می کنندپشت به خانه خدا می کند و اولین کلامی را با او نطق می کند این است که باقی مانده الهی برای شما خوبه اگر شما مومن هستید.
خانم جواهری در ادامه و سوال این که چرا حضرت حجت علیه السلام از کنار خانه کعبه ظهور پیدا می کنند پاسخ داد و گفت: خداوند در سوره مائده آیه ۹۷ فرمود: خدا قرار داده کعبه را آن بیت الله الحرام را در حالی که محل قیام برای مردم است .
پس مکه محور قیام و قوام جوامع انسانی است. ظهور و انقلاب حضرت مهدی عج الله هم قیامی انقلابی به گستردگی تمام جهان بشریت است و قوام جوامع انسانی وابسته به حضرت است. لذا مکه به فرموده خدا محور قیام جوامع انسانی هم باید محور قیام در آنجا باشند.
هنگامی که حضرت قیام می کنند امداد های غیبی برای ایشان می شود، یکی از آنها را از حدیثی در کتاب بحارالانوار می توان گفت: خداوند آن کسی که می پیچاند برای او زمین را و خار میکند برای او هر کار سختی را و سبک می کند برای او هرکار سختی را،جمع می شوند از سوی حضرت صحابه اش عده آنها به اندازه افراد در جنگ بدر بودند، سیصد و سیزده مرد هستند که از نقاط مختلف زمین به سوی حضرت می آیند.
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: یکی دیگر از ویژگی های امداد غیبی این پستی بلندی هایی که ما الان در روی زمین می بینیم در آن زمان از بین می رود، پستی ها بلند می شوند و بلندی ها هم کوتاه و زمین در مقابل حضرت مانند کف دستشان می شود.
در زمان امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف موقع ظهور یک رخداد هایی می باشد: ۱. نزول حضرت عیسی علیه السلام و مسلمان شدن یهودیان و مسیحیان است.(سوره نساء آیه۱۵۹) ۲. زنده شدن اصحاب کهف که حدود سیصد و..‌ که خواب بودند همان تعداد می آیند و به عنوان یاران حضرت خواهند بود. ۳. مسخ لشکر صوفیانی است،یعنی از صورت انسانی خارج می شوند. ۴. مبعوث شدن محبان خاص که همان مساله رجعت است اتفاق می افتد.
خانم جواهری در ادامه بیان کرد و گفت:آخِذٌ بِقَوْلِكُمْ عَامِلٌ بِأَمْرِكُمْ هر خبر و گفتاری از شما برسد من او را می گیرم و علت هم این است که هرآنچه برسد حق است و چون حق است من او را می گیرم.
در اینجا زائر می گوید من گیرنده سخنان شما هستم.
یکی از مسائل اثر گذار مسئله فکری و ساختار شخصیتی انسانها این است: ۱.راهنما را بشناسند.۲. به منابع آگاهی انسان پی ببرند .
اگر انسان اولا راهنمای خود را بشناسد بداند که باید دنباله رو چه کسانی رود و بداند که آن منابع آگاهی برای رشدش کجاها هستش قطعا به دنبال اعتقادات باطل نخواهد رفت، زیرا انسان به هر ترتیب از دو راه خارج نیست که راهنما شناسی پیدا می کند یا راهنمای حق را پیدا می کند و پی می برد به منابع که از آن طریق به انسان می رسد و یا برعکس، به همین  خاطر است که در آموزه های دینی به ما دو سفارش کردند: ۱. بصیرت داشتن.کسی که بصیرت داشته باشد به دنبال انسان های بصیر هم می رود.۲.توجه کنیم به منابع معرفتمان و درست بودن منبع،که بدانیم این منبع از جانب چه کسی است.
استاد جواهری گفت: شخصی از امام باقر علیه السلام سوال کرد که در سوره عبس آمده است که انسان باید به طعام خویش نگاه کند،که ایشان فرمودند بله باید نگاه کرد که این غذا حلال است و... و غیر از غذای طبیعی باید مراقب غذای روح خود هم باشد یعنی از آن منبعی که دارد کسب می کند.
حتی دقت کنیدکه اگر علمی می گیرید بدانید از چه کسی دارید دانش دریافت می کنید،همانطور که ما احتیاج داریم به جسم سالم و باید دقت به غذا هم کنیم، برای روح سالم هم باید به غذای روح دقت کنیم و بفهمیم که این غذای روح از کجاست و آن موقع است که به دانش اهل بیت علیه السلام پناه می بریم،زیرا تنها دانشی که خطا در ان نیست دانش اهل بیت علیه السلام است. انسان خود عقل دارد و اگر بخواهد راه هدایت و کمال را بپیماید نیازمند به راهنمای آگاه دارد و آن هم کسی که لغزش نداشته باشد تا بتواند در پرتو رهنمودهایی که او می کند به هدف نهایی برسد.
خانم جواهری در پایان گفت: همانطور که ما در اصل آفرینش و نیازمند خدایی بودیم که وجود او عین ذاتش باشد نه جدای او و نیازمند به غیرنباشد، در راه پیدا کردن نیز محتاج رهبری هستیم که خودش صراط مستقیم باشد.
هدایتگر باشد ولی محتاج به هدایت کسی دیگر نباشد. چون محتوای به ذات فقط خداوند است و خدای متعال هدایتگران هدایت یافته ای را که از سوی خودش هدایت یافتند به عنوان پیشوایان معصوم برای ما قرار داده و غیر از این گروه هیچ گزینه دیگری برای هدایت نداریم.
پس هدایت و رهبری از حق در گرو اطاعت از امامان معصوم هستند و اطاعت از رهبری طاغوت ممنوع زیرا نه خود هدایت یافته و نمی تواند هدایت کند.حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم ائمه معصوم سلام الله علیها را هدایتگران دانسته و مردم را به اطاعت آنها دعوت کرده است.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد