امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو

جلسه نهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh7

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، نهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزچهارشنبه ۲۷ مرداد برگزارشد.

استاد جواهری در تفسیر زیارت جامعه کبیره گفت:تمام هستی یک خواستگاهی دارند که از ناحیه خداوند فرستاده شدند.
در این مساله حتما هدف ها و حکمت هایی وجود دارد،زیرا کار خداوند حکیمانه است و بر این اساس رجعت برخی گروه ها هم به دنیا قبل قیامت حتما هدفمند است.
خداوند در قرآن می فرمایند: حکومت در آخر از آن مومنان است و مومنان می توانند جهان را با احکام و حکم الهی مدیریت کنند.
استاد جواهری در ادامه گفت: بر اساس آیات و روایات مومنان بر تلاش هستند که این نوید الهی را محقق کنند و برای رسیدن به آنها مومنین در طول تاریخ با کسانی که مقابل دین ایستادند پیکار کردند ولی هنوز نتوانستند دین را جهانی کنند، این در زمان امام زمان عج الله تحقق پیدا می کند و انسانهایی که برای حکومت امام زمان (عج)  زحمت کشیدند به دنیا بر می گردند و در رکاب حضرت به جنگ دشمنان می روند تا بشود دین حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم در دولت مهدوی بر سراسر جهان ان شاالله سایه افکند.
استادجواهری اشاره کرد و گفت: برای رجعت هرآن کسی که در زمان خود نتوانست مردم را کامل به دین خدا دعوت کند حال به هر طریقی در موقع رجعت برمی گردند و ادامه کار می دهند و نوعی کمال برایشان بشمار می رود،زیرا در زمان خود که احکام الهی بیان کنند و تهذیب نفوس کنند بر می گردند و با آن علمی که دارند و عمل صالح خود دیگران به تکامل برسانند و این خود هم برای بزرگواران کمالاتی بشمار می آورد.
ویژگی بعدی این است که مومنان سرافراز و منافقان خوار هستند.
استاد جواهری در پایان بیان کرد و گفت: مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِکمْ، مُنْتَظِرٌ لاَِمْرِکمْ، مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِکمْ
و رجعت شما را تصدیق دارم و چشم به راه فرمان شما و منتظر دولت شمایم.
در اینجا ما مواظب هستیم که دولت شما برقرار شود. در مورد انتظار فرهنگ دینی یک عقیده ،یک عمل صالح و آگاهانه است و در مورد ماهیت انتظار دو نگاه است: ۱. نگاه درست برپایه آیات و روایت ۲.نگاه کج فهمی و برداشت اشتباه از آیات.
نگاه اول برکاربردی بودن آموزه انتظار تاکید می کند ولی نگرش دوم این است که ما امامی داریم پس پرده غیبت و ایمان قلبی داریم درست است که ایمان قلبی داریم ولی اینکه بگوییم می آید غلط است بلکه باید راه را بسازیم برای ظهور.
انتظار مثبت و سازنده و گرایش عملی از سنخ حرکت و وتلاش برای ظهور.
بنابراین ماهیت انتظار تنها در جهت تحقق این هدف در خور این است که یک بازکاوی شود و نتیجه انتظار می شود اندیشه حرکت آفرین و پویایی که منتظر را به رفتار و اقدامات اصلاح گرایانه وا می دارد و وقتی این نگاه باشد روح مقاوت و اصلاح گری در وجود منتظر دیده می شود و اگر همچین حالتی ایجاد شود سبب دو رویکرد است: ۱.پرهیز کردن از همکاری از عوامل ظلم و فساد و مبارزه با نماد های بی عدالتی ۲.خودسازی و اقدام کردن زمینه برای تحقق حکومت عدل الهی.
بنابراین اگر کسی خود را منتظر می داند باید شخص در مقابل مبارزه عوامل ظلم و فساد قدرت بگیرد .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد