امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

جلسه هشتم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh6

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هشتمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزسه شنبه ۲۶ مرداد برگزار شد.

استاد جواهری در تفسیر زیارت جامعه کبیره بیان کرد :
مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِکمْ، مُنْتَظِرٌ لاَِمْرِکمْ، مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِکمْ
رجعت شما را تصدیق دارم و چشم به راه فرمان شما و منتظر دولت شمایم.
در مورد وقوع رجعت باید گفت که: چیزهایی که در گذشته و آیات داریم مهم ترین دلیل برای اثبات وقوع رجعت است.
علامه مجلسی می فرماید: اجماع شیعه در همه عصر ها که رجعت است مشهور است و روایت آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام که می فرمایند: رجعت حق است و در امت های گذشته رجعت بوده و قران هم راجع به رجعت صحبت کرده است.
در قرآن، سوره بقره، آیه ۵۵و ۵۶ می فرمایند: به یاد بیاورید موقعی که به موسی گفتید ایمان نمی آوریم مگر پرودگار ببینیم در آن هنگام صاعقه ای آمد و شما مردید و سپس ما دوباره شمارو مبعوث کردیم شاید شما رستگار شوید و یا در جای دیگر از اصحاب کهف و رجعت آمده است.
استاد جواهری در ادامه گفت: رجعت با معاد بسیار شباهت دارد بخاطر همین همانگونه که زمان قیامت را نمی دانیم زمان رجعت هم نمی دانیم.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم وقتی خبر داد که رجعتی است،گفتند چه زمانی اتفاق می افتد؟ گفتند پیامبر بگو نمی دانم که زمان نزدیک وعده داده شده و یا زمان طولانی می خواهد.
رجعت فقط مربوط به مسلمین و زمان خاص نیست و حتی افرادی که زمان پیشیین بودند را بر می گردانند و این برای مومنان ناب و مشرکان ناب را نشان عمومیت می دهد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: رجعت عمومی نیست بلکه خصوصی بر نمی گردد کسانی که مگر ایمانشان خالص و یا شرکشان خالص است.
استاد جواهری در پایان در رابطه با برگرداندن و رجعت دو گروه اجباری یا اختیاری گفت: در مورد مومنان بازگشت اختیاریه ولی کافران به اجبار بر می گردانند.
بنابر این هدف از رجعت که باید برگشت باشد هر گروه منظور روح انسان نیست بلکه منظور جسمانی و آن صورت هایی که قبلا داشته اند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد