امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

جلسه سی و چهارم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، سی و چهارمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز یکشنبه ۲۱شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
از امام موسی بن جعفر ( علیه السلام ) سوال شد آیا شما قائم هستید و ایشان فرمودند: بله من قائم هستم به حق و قیامم به حق است ولیکن قائم ما زمانی که قیام می کند آن کسی است که زمین را از دشمن خدای عزوجل پاک می کند جهان را از عدل همانطور که از ظلم پرشده است، او پنجمین فرزند من است و برای حضرت غیبتی طولانی است زیرا می ترسد از جان خود و در آن زمان برخی مرتد می شوند و گروه هایی ثابت می مانند.
بر اساس روایات فلسفه غیبت حفظ جان امام و در امان بودن از دست دشمنان است تا  دشمنان به اهداف شوم خود نرسند و  امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به هدف اصلی که عدل جهانی است نرسد.
خانم جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: امام زمان در پس غیبت نباشند باید مانند اجدادشان دست بیعت دهند و نمی توانند نقض عهد کنند. پس حضرت در پس پرده غیبت قرار گرفتند تا بیعتی نباشد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه شریف قیام می کند و نیست برای احدی نه تعهدی و نه بیعتی.
امام رضا علیه السلام فرمودند: گویا من شیعیان را می بینم در فقدان سومین از فرزندانم که اینها مانند چهارپا که طلب می کنند چراگاه را ولی پیدایش نمی کنند. گفتند چرا؟ فرمود: برای اینکه امامشان غایب است از ایشان زیرا برای احدی در گردنش بیعتی نماند که حضرت با شمشیر قیام می کنند .
خانم جواهری در ادامه گفت: امام زمان عج الله تعالی می فرمایند: علتی که در غیبت است برای اینکه نبود یک نفر از پدران من نبوده مگر اینکه واقع شده بیعتی از زمان طاغوتشان و من زمانی که خروج می کنم، هیچ بیعتی از طاغوت ها در گردن من نیست.
پس یکی دیگر از ظهور و یا غیبت حضرت این است که نباید عهدی از گذشته برگردن امام باشد.
سومین علت آزمایش مردم است.
خداوند می فرمایند : یکی از سنت های من آزمایش مردم است و این آزمون همیشه بوده.
خداوند متعال در سوره عنکبوت آیه ۲ و ۳ می فرماید : آیا مردم فکر می کنند رها می شوند که بگویند ایمان داریم ولی اینها آزمایش نخواهند شد ما آزمایش کردیم کسانی که قبل ایشان بودند برای اینکه مشخص شود کسانی که راست و دروغ گفتند.
پس اعتقاد به امام غایب خودش یک امتحان الهی است تا به این وسیله درجه ایمان و تعهد شیعیان مورد آزمایش قرار گیرد چون با غیبت مرتبه ایمان اشخاص و تسلیم بودن مردم در برابرمقدرات الهی ظاهر می شود و در زمان غیبت حوادث و فتنه هایی که رخ می دهد که ما در زمان خودمان شاهد هستیم.
استاد جواهری در پایان گفت: غیبت امام عصرمان طولانی شده است و عده ای گمان می کنند که امامی وجود ندارد ولی کسی ایمان قلبی دارد و شکی بر دلش راه نمی دهد و مومنان و ثابت قدمان از آنهایی که ادعا داشتند که با ایمان هستند شناخته می شوند.
حضرت امیرالمونین علی علیه السلام فرمودند: آگاه باشید به خدا قسم که حتما حتما من و دو فرزندم کشته می شویم،حتما حتما حتما خدا مبعوث می کند مردی از فرزندان من را در آخر زمان، مطالبه خون ما را می کند، غایب می شود از ایشان برای اینکه اهل ذلالت جدا شوند تا جایی که جاهل می گوید؛ ما اصلا به آل پیغمبر احتیاجی نداریم.
ان شاالله که ما جز این دسته از افراد قرار نگیریم .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد