Logo

جلسه سی و دوم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh8

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، سی و دومین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز جمعه ۱۹ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
درمورد امام غائب و با توجه به شواهد غائب اهل بیت علیه السلام آخرین حجت الهی یعنی حضرت مهدی عج الله هستند و در این زیارت جامعه کبیره ایمان به امام غائب فقط در این فراز است.
چند مطلب در مورد غیبت و آثار وجود امام زمان در موقع غیبت در بین مردم باید عنوان شود: امام زمان عج الله حضور دوگانه (آشکارو پنهان) دارد. این که شیعه به وجود حضرت در هر زمان یک باوری دارد و آن باور اصیل که هم برهان عقلی و نقلی قبول دارد.
پس یکی از مسلمات اعتقادی شیعه این است که باید در تمام زمان ها امام معصوم باشد تا روز قیامت، حال وجود آن امام در زمان های مختلف متناسب است با شرایط و مسئولیت های ویژه آن حضرات در جایی آشکار و دیگری پنهان و اگر شرایط جامعه طوری باشد که مردم ظرفیت تحمل حضور علنی امام ندارند آن حضرت باید حضورش غائبانه باشد.
مانند حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف .وضعیت زندگی ایشان هم نسبت به امامان پیشین تفاوت دارد و علت این است که ایشان برای انجام مسئولیتی که از سوی خداوندبر او نهاده شده اوضاع را مناسب نمی بیند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند : خدایا هر که جانشین های مرا دوست دارد دوستش بدار، برای اینکه اینها خلیفه من هستند برای امت من و بعد از من . زمین نیز از   قیام کننده خاموش نمی شود و حجت ظاهری و یا پنهان هستند، برای این که  دین خدایا باطل نشود و عده ای ظاهر و پنهان هستند بخاطر این است که دین و برهان وعلت تو خارج نشود.
خانم جواهری در ادامه چگونگی غیبت امام غائب را گفت: سوال می شود که آیا غیبت و ناپیدا بودن امام از دیده ها به معنای این است که جسم شریف ایشان دیده نمی شود یا چیز دیگر؟
در این سوال ما دو پاسخ می دهیم: ۱. ممکن گفته شود غیبت شخص یعنی پنهان بودن شخص حقیقی.
۲. مخفی بودن شخصیت حقوقی و ناشناس بودن آن شخص در میان مردم به عنوان امام.
اگر بخواهیم بگوییم که غیبت مربوط به شخص حقیقی حضرت است که بر میگردد به مساله معجزه که از سمت خداوند و این عالم به عنوان ولایت تکوینی امام است ولی مردم جسم حضرت را نمی بینند، ولی اگر بگوییم شخصیت حقوقی حضرت یعنی مردم ایشان را به عنوان امام نمی شناسند این روش طبیعی است.
بنابراین این دو رویکرد دو سری آیات داده که برخی می گوید که شخصیت حقیقی و یا حقوقی پوشیده است.
مورد اول که نامرئی بودن جسم در بین مردم می فرمایند بر اثر ولایت تکوینی امام به اذن الهی که خطری متوجه حضرت نشود و این تصورات تکوینی که نمی توانیم ایشان را ببینیم یا در اثر بینایی مردم است ویا از اینکه خداوند تصرف پیدا می کنند در مکانی که حضرت زندگی می کنند یعنی آن مکان خالی از حضور مردم دیده می شود. که این فرضیه درست است که مهذور عقلی ندارد ولی آن را از نظر اثباتی راه صحیحی نیست، زیرا ما شواهد قرآنی و روایی داریم که سنت الهی ایجاب می کند زندگی امام زمان عج الله مثل بقیه زندگی معصومین علیه السلام باشد و معجزه نباشد .
فقط در مواردی که حکمت ایجاب می گردد  خداوند متعال از معجزه استفاده می کند .
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: در اینجا باید فرضیه دیگری آوریم و آن ناشناس بودن شخصیت حقوقی حضرت است که خداوند جانشان را حفظ کند و خطر شامل حال ایشان نباشد. اینجا با مخفی بودن مقام امام و خداوند هویت فردی ایشان را به مردم نشان ندهد،دیگر نیازی به بکارگیری معجزه  نمی شود.
استاد جواهری در پایان اشاره کرد و گفت: با زندگی طبیعی که داریم ایشان یعنی امام زمان عج الله هم باید داشته باشند نه از راه معجزه ولی از راه خفای عنوان و ناشناس بودن حضرت از خطر دشمنان خداوند می تواند امام را مصون بدارد.
در این مساله هیچگاه مشکلی حاصل نمی شود تا بخواهد امام راه معجزه را پیش گیرد، زیرا تدبیر حکیمانه الهی برا حفظ وجود مقدس حضرت به گونه ای است که خداوند حضرت را ناشناس در بین مردم قرار داده و همین ناشناس بودن حضرت باعث می شود که دیگران به ایشان آسیبی نرسانند و از طرفی بتوانند از آن نیروهای الهی استفاده کند.
پس تفاوت زندگی امام زمان عج الله با انبیای الهی دیگر تنها به خاطر آن شرایط حاکم بر زمان است و حضرت مجبورند در بین مردم زندگی کنند ولی شخصیت حقوقی ایشان آشکار نشود.
یعنی حضرت اینگونه نیست که بر مردم حاضر نیستند و بر امور اشراف نداشته باشند بلکه مردم این وجود بزرگوار را به عنوان امام نمی شناسند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه
1392 © تمام حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد.