Logo

جلسه سی و یکم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh1

به گزارش معاونت فرهنگی  سی و یکم روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز پنجشنبه ۱۸ شهریور برگزارشد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
مُؤْمِنٌ بِسِرِّکمْ وَعَلانِیتِکمْ، ایمان دارم به نهان شما و آشکارتان.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: ما درخت نبوت و خزانه و موضع اسرار الهی هستیم .
اگر انسان تامل کند در روایات نشانه مقام عظیم و رفعت منزلت بالای اهل بیت پیغمبر صلی الله وآله وسلم را نشان می دهد،چون همه اهل بیت دارای این حقیقت و ولایت ظاهری و باطنی هستند،آشکارو پنهان بودند و... هیچ تفاوتی نداردو آنها در هرحالی دارای درجات و مقاماتی بودند که فرشته مقرب و کسی دیگر به پایشان نمی رسد .
خانم جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: روایات ها روشن می کند که برای کشف آن حقایقی که الان بر ما پنهان است و ما راهی نداریم جز اینکه فکر و اعتقادخودمان را به منبع بی کران اهل بیت علیه السلام پیوند دهیم و بگوییم مومن بسرکم.
استاد جواهری در ادامه و کلمه وَعَلانِیتِکمْ گفت: یعنی زائر عنوان می کند من به وجوب پیروی کردن از گفتار و سیره آشکار شما ایمان دارم. این ایمان داشتن بر میگردد به ابعاد الگویی و جنبه های ظاهری و آشکاری که در زندگی اهل بیت علیه السلام در شئون مختلف زندگی می بینیم و می شنویم زیرا آنها نماد خداوند هستند و باید برای ما الگو باشند.
علت توصیه های فراوان هم به ما بخاطر این که تنها به القاب و اسامی نباید بسنده کنیم این است که باید دنبال سیره بزرگواران برویم به چه مسائلی دقت داشتند و چه گفتاری تاکید داشتند، لذا باید سیره علمی و عملی انها را سرمشق زندگی خود کنیم. زیرا اهل بیت علیه السلام خطا ناپذیر هستند و آیه تطهیر برای آنها نازل شده و معیار حق هستند.
خانم جواهری بیان کرد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند :  من به شما سفارش می کنم در عترت و اهل بیتم برای آنکه آنها باحق و حق با آنها هستش و اینها اهل بیت هدایت هستند بعد از من و امین هستند در بین شما و دارای مقام عصمت اند.
حتی در مورد ملازمت حق و امیر المومنین علیه السلام هم فرمودند: علی مع الحق والحق مع علی.
یعنی علی علیه السلام دنبال حق نیستند بلکه حق به دور آقا می گردند و ایشان حق محض هستند.
استاد جواهری در ادامه گفت: پس این سفارش همگانی که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند برای این است که ما الگو گیریمان در تمام عرصه ها مربوط می شود به الگو گرفتن از اهل بیت پیغمبر سلام الله علیها. در حدیث ثقلین این تصدیق می کند که حضرت  اهل بیت خود را عدن قرآن می دانند.
در پایان خانم جواهری گفت: وَشاهِدِکمْ وَ غآئِبِکمْ، وَ اَوَّلِکمْ وَ آخِرِکمْ
درباره اهل بیت علیه السلام و کلمه شاهدکم وجوه متعددی عنوان کردند:

۱. احتمال دارد شاهد به امام هر زمان باشد و غائب به بقیه امامان باشد.
۲. مرتبه بشری یا جسمانی اهل بیت علیه السلام باشد که خب در زمان ۱۱ امام در کنار مردم بودند و بعد روحانی از نظر آنها غایب بوده است.
۳. شاهد درباره ولایت اعتباری و حکومت ظاهری امامان علیه السلام باشد و غائب در مورد منزلت الهی و ولایت مطلق آنها باشد.
۴. شاهد خود اهل بیت ( علیه السلام ) و امامانی هستند که آشکار و شناخته شده در میان مردم حضور داشتند ۱۱ امام و مراد از غائب ولی عصر امام زمان عج الله می باشد.
این معانی که در مورد شاهد و غائب آوردن است ولی آنچه که به ذهن می آید مرحله چهارم که امام هادی علیه السلام می فرمایند :  من ایمان دارم به شاهد و غائب شما یعنی ایمان به ۱۱ امامی که بین مردم بودند و امام ۱۲ که در بین مردم نیستند و غائب هستند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه
1392 © تمام حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد.