Logo

جلسه سی ام تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh7

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، سی امین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز چهارشنبه ۱۷ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت: در مورد مساله ی توسل پیدا کردن باید حواسمان باشد که ائمه در نظام هستی دارای افاضه ی مستقل نیستند. بینش توحیدی ما می گوید که تنها موثر خداوند است و ائمه در مقابل خدا نیستند؛ بلکه عملشان به اذن خداوند است. مثلا خداوند دستور داده: توبه کنید همگی به سوی خدا ای مومنان امید است که رستگار شوید. در واقع خداوند توسل به توبه را وسیله ی عفوش قرار داده است. مانند زیارت کعبه. رسول خدا (صل الله علیه وآله) فرمودند: ای علی مثل تو مانند خانه ی خدا هست؛ اگر کسی وارد خانه خدا بشود، ایمن می شود و اگر کسی تو را دوست داشته باشد و در ولایت تو قرار بگیرد، ایمن از عذاب آتش است و اگر کسی به تو غضب کند و دشمنی کند، خدا او را در آتش می اندازد. یا علی خداوند در سوره آل عمران آیه ۹۷ می فرماید: برای خداوند بر مردم انجام دادن حج خانه ی خدا واجب است بر کسی که استطاعت آن را داشته باشد. اما فرق ولایت با حج خانه ی خدا در آن است که خداوند معذور نکرده هیچ آدم غنی، فقیر، مریض، صحیح، کور و بینا را در این که کوتاهی کند در ولایت شما و محبت شما. یعنی هیچ عذری در ولایت پذیرفته شده نیست. توسل به ائمه اطهار و اولیای الهی به اطاعت از امر الهی است چون خداوند آن ها را وسیله قرار داده است.
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: در فراز بعدی داریم: مومن بسِّرکم (من ایمان دارم به سر شما) و علانیتکم (و آشکار شما) و شاهدکم و غائبکم (و به آنچه حاضر است و آنچه غائب است) و اولکم و آخرکم (و اولین شما و آخرین شما). وقتی زائر به زیارت اهل بیت می رود در این فراز می خواهد ایمانش را به حقائق نهان امامان بیان کند. در مومن بسرکم می گوید که ایمان قلبی به تمام حقائق نهانی شما دارم. ائمه عالم به غیبیات هستند و رازدار این جهان هستند. از حقائق در عالم ملک  و ملکوت و گذشته و  آینده اطلاع دارند . مراد از سر اهل بیت، تمام اسراری است که در ظرف وجودی ائمه قرار دارد و از دیگران پنهان نگه داشته شده زیرا تحمل در فهم آن ندارند‌. اگر کسی این ایمان اجمالی که در فراز آمده است را اظهار کند، باعث می شود ایمانش کامل شود. زیرا اهل بیت علاوه بر بعد عقلانیت و هدایتگری که دارند، یک بعد ارتباطی با عالم ربوبی و بالا دارند و از آن افاضاتی به ائمه اطهار می رسد که فهم آن در قلمرو فهم انسان های عادی نیست. پس همین قدر که ایمان داشته باشیم که ائمه اطهار دارای ظرفیت هایی هستند ،  ایمان خودمان به سوی کمال پیش می رود. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: اگر کسی دوست دارد ایمانش به بهترین مراتب کمال برسد بگوید: قول من در تمام چیزها قول آل پیغمبر است در انچه که پنهان می کنم، آنچه اعلام می دارم، آنچه از ایشان به من می رسد و آنچه که نرسیده است .
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: امامان مظهر جامع صفات الهی هستند و گنجینه ی اسرار الهی که عقل ما قاصر است آن را درک کند در اختیار آن هاست. امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: ای مردم سوال کنید از من قبل از این که مرا نیابید. من به راه های آسمان عالم تر از راه های زمین هستم .
استاد جواهری در پایان اشاره کرد و گفت: اهل بیت با فرشتگان انس دارند. طارق از امیرالمومنین ( علیه السلام )نقل می کند که فرمودند: ای طارق امام انسانی است ملکوتی، جسدش آسمانی است و امری الهی است و روح قدسی دارد، مقام بالایی دارد و نورش آشکار است و اسرار را مخفی نگه داشته و کسی است که فرشته گونه است. صفات الهی را دارد، حسناتش خیلی زیاد است، عالم به تمام غیب هاست، راه استوار است. کسی که بشناسد ایشان را و از ایشان اخذ بکند .
 خداوند در آیه ۳۶ سوره ابراهیم می فرماید : به پیامبر بگو ای پیامبر هر کس تابع من باشد از من است. خلقشان کرد خدا آن ها را از نور عظمت خودش و ولایت داد به ایشان که امر مملکتش را داشته باشد. آنها خزینه های اسرار الهی هستند و اولیای مقرب خدا هستند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه
1392 © تمام حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد.