امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه بیست و نهم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh2

به گزارش معاونت فرهنگی حوزه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها بیست و نهمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز سه شنبه ۱۶ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت: امام صادق(علیه السلام) از امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند :  کسی که این عبارت را قبل از شروع نماز بگوید در معیت پیامبر و آل اوست:《اللّٰهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأُقَدِّمُهُمْ بَيْنَ يَدَيْ صَلَواتِي وَأَتَقَرَّبُ بِهِمْ إِلَيْكَ، فَاجْعَلْنِي بِهِمْ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ، وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ》
خود نماز مهم ترین رکن دین و کلید ورود به بقیه ی عبادات است. جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل کرد: نماز ستون دین است. مَثَل این عمود، مثل عمود خیمه است. اگر این عمود وسط خیمه ثابت شود، میخ های اطراف هم ثابت می شوند و طناب ها هم همچنین؛ ولی اگر ستون وسط خیمه بیفتد و بشکند، نه میخی باقی می ماند و نه طنابی.
لذا این نمازی که مهم ترین وسیله تقرب است و مایه ی عروج اهل ایمان است، مقدمه اش توسل به اهل بیت می باشد و تمسک به اهل بیت پیدا کردن سهم زیادی در نزدیکی به خدا دارد.
زراره از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند: اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. زراره پرسید کدام یک افضل است؟ امام فرمودند: ولایت افضل است زیرا کلید بقیه است و راهنمای بر بقیه است.
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: عبارت "متقرب بکم الیه" یعنی نزدیک می شوم به وسیله ی ایشان خدایا به سوی تو. اکنون سوال به وجود می آید که اگر بخواهیم به وسیله ی اهل بیت به خدا نزدیک شویم، فقط در زمان حیاتشان ممکن است یا بعد از آن هم می شود؟ در جواب باید گفت تقرب به بارگاه الهی به وسیله پیامبر (صل الله علیه وآله) و ائمه علیهم السلام فراگیر است. یعنی هم در زمان حیات است و هم بعد از آن و در مورد هر نیازی است که داشته باشید. امام کاظم (علیه السلام) به سماعه سفارش فرمود: وقتی در خانه خدا حاجتی داری اول به مقام بلند پیامبر توسل پیدا کنید و بعد به امیرالمومنین و بگویید:《اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ، فَإِنَّ لَهُما عِنْدَكَ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ، وَقَدْراً مِنَ الْقَدْرِ، فَبِحَقِّ ذٰلِكَ الشَّأْنِ وَبِحَقِّ ذٰلِكَ الْقَدْرِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَفْعَلَ بِي كَذا وَكَذا》
از نظر زمانی هم توسل، فراخوان زمانی ندارد و هم در زمان حیات اهل بیت ممکن است و هم بعد از آن. آیه ۶۴ سوره نساء می فرماید: اگر به درستی که زمانی که ایشان ظلم کردند به نفسشان و آمدند پیش تو و طلب مغفرت کردند ، خداوند توبه پذیر و مهربان است.
استغفار پیامبر برای تبهکاران برای آمرزش گناه بندگان است و طلب مغفرت می کند. خداوند هم رحمتش را به عفو تبهکاران سفارش کرد و هم طلب مغفرت. همان طور که فرزندان یعقوب پدرشان را واسطه قرار دادند.( ای پدر برای ما طلب مغفرت کن)
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: این که در آیه می فرماید "آمدن تو را" یعنی چه؟ آیا فقط رفتن فیزیکی است؟ خیر! یعنی حضور معنوی همراه اعتقاد به رسالت پیامبر اکرم میباشد . بر اساس آیات قرآن پیامبر هم شاهد بر اعمال امت خود است و هم شاهد بر اعمال امت های دیگر؛ و لازمه ی این شاهد بودن، آگاه بودن است. زیرا کسی که آگاه نباشد نمی تواند شاهد باشد. خداوند در آیه ۱۶۹ آل عمران می فرماید: وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ. پس زمان حیات و ممات فرقی نمی کند. بعضی از اهل سنت این حرف را قبول دارند. به طور مثال قرطبی نقل می کند که یک شخص اعرابی به قبر پیامبر (صل الله علیه وآله) متوسل شد و طلب استغفار کرد و آیه ی ولو انهم اذ ظلموا... را خواند و گفت خدایا من به نفس خودم ظلم کردم ولی حالا آمدم کنار قبر پیامبر ، طلب مغفرت از تو می کنم، ای پیامبر تو هم برای من طلب مغفرت کن. ندایی از قبر آمد که خدا تو را آمرزید. پس زمان حیات یا بعد از آن در آمدن برای طلب مغفرت نزد پیامبر فرقی نمی کند. پیامبر (ص) می فرمایند: من زارنی بعد وفاتی کمن زارنب فی حیاتی و کنت له شهید و شافعا یوم القیامه
امام صادق (علیه السلام) در مورد شیوه ی زیارت پیامبر و توسل به ایشان می فرماید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً إنی أَتَیْتُ نَبِیَّکَ مُسْتَغْفِراً تَائِباً مِنْ ذُنُوبِیاني أتوجه بك إلي الله ربي و ربك ليغفر لي ذنوبي
استاد جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: پس آیه قرآن اصل توسل و شفاعت و اثربخشی آن را برای پیامبر (صل الله علیه وآله) ثابت کرده است. برای اهل بیت چگونه است؟ دلایل زیادی وجود دارد که همه اهل بیت دارای نور یگانه هستند:
۱. امام هادی (علیه السلام) فرمودند : ارواح شما و نور شما و خاک شما همه یکی است و طیب و طاهر است.
۲.منزلت هم یکی است. رسول خدا (صل الله علیه وآله) می فرمایند : همه ی شما در فضل و مقام نزد خداوند یکسان هستید.
۳. آفرینش نوری و علم و فضیلت همه یکی است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند : فضل اول ما ملحق می شود به فضل آخر ما و فضل آخر ما ملحق می شود به فضل اول ما. خلقت ما یکی و علممان یکی و فضلمان یکی است و ماهمه واحد هستیم نزد خدای عزوجل.
پس طبق احادیث اهل بیت پیامبر مانند پیامبر هستند و جواز توسل آنها هم مانند توسل به پیامبر است. رسول خدا (صل الله علیه وآله) می فرمایند: ائمه از فرزندان امام حسین (علیه السلام) هستند و اگر کسی اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده و اگر کسی عصیان کند خدا را عصیان کرده. آنها عروه ی وثقی هستند و وسیله هستند برای این که مردم را به سوی خدا ببرند.
استاد جواهری در پایان فرمودند: همان طور که رسول خدا در حیات و ممات واسطه ی دریافت فیض الهی هستند، اهل بیت هم واسطه هستند و مجرای فیض رسانی از ناحیه ی خداوند هستند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد