امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه بیست و هفتم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh6

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، بیست وهفتمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روز یکشنبه ۱۴ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
در ادامه مبحث روز گذشته که در مورد شفاعت بود گفته شد و اینکه شفاعت شافعان در قیامت یک نوع تملیکی است از سوی خداوند به آنها داده می شود،چون شفاعت یک نوعی از ملک و تصرف است زیرا در قیامت که ملک از سوی خداوند است کسی نمی تواند بدون اجازه خدا تصرفی داشته باشد.
علامه طباطبایی اینگونه بیان می کند که از قرآن چنین استفاده می شود که شفاعت و شافع بودن آن افراد برگزیده در قیامت فقط در پرتو این است که آنها تمسک پیدا می کنند به صفات خداوند که همان اسما حسنی می باشد .
خانم جواهری در مورد لزوم سنخیت بیان کرد و گفت: سنخیت در جریان شفاعت قرار گرفتن در ولایت شافعانی که در قیامت می توانند شفاعت کنند،یعنی ما در عالم دنیا باید محب ،عارف به حق باشیم و اگر به این صورت بود اعمال ما آن نقصی های را که دارد توسط اهل بیت علیه السلام برطرف می شود.
شفاعت امری حکیمانه است و معیار بهره مندی از شفاعت وابسته به اینها است.رضایت خداوند هم باید از شفاعت شدگان باشد.خداوند در سوره انبیا آیه ۲۸ می فرماید: شفاعت نمی شود مگر برای آن کسانی که خدا راضی باشد.
پس شخصی که می خواهد شامل شفاعت شود باید دین مرزی داشته باشد و تنها دینی که مورد رضایت خداوند و پسندیده است در سوره مائده آیه ۳ در روز عید غدیر خم بیان می گردد .
خانم جواهری در ادامه بیان کرد و گفت: در قیامت اعمال انسان با آن پیوندهای معنوی در مساله امامت و رهبری تجسم پیدا می کند،چون روز قیامت یک شناسه کلی برای انسان قرار دارد و آن شناسه مساله امامت و پیشوایی است.
خانم جواهری بیان کرد وگفت: صدور شفاعت در قرآن این است که اذن ضابطه مند است،معیارش هم رضایت الهی قرار داده است. خداوند در آیه ۲۸ سوره انبیاء میفرماید  : شفاعت نمی شوند مگر اینکه خداوند رضایت دهد.
در آیات رضایت الهی را شرط از شفاعت دانسته است. آیاتی هم داریم که فرموده خشنودی و رضایت خداوند در گرو پذیرش دین الهی است. در همان سوره مائده آیه ۳ خداوند هم  برحاکمیت چنین دینی قاطعیت داده است ،یعنی حاکمیت به دست آنها می افتد.
استادجواهری در پایان گفت: که متعلق رضایت در آیات دسته اول پسندیدگی دین و رضایت مندی خداوند سبحان از آن کسی که می خواهد شفاعت بپذیرد.
از امام رضاعلیه السلام در مورد آیه که می فرماید؛شفاعت نمی شود مگر برای کسی که مورد رضایت باشد سوال پرسیدن؟ شفاعت نمی شود مگر برای کسی که خدا از دین او راضی باشد.
پس حضرت مراد از  آیه اصل آن مبانی اعتقادی نه همه اعمال،یعنی اگر کسی در دین مرزی الهی همان دین همراه با ولایت است قرار گیرد،اینجا گناهان ناخواسته اش مورد عفو قرار میگیرد و کسی که واقعا در ولایت اهل بیت علیه السلام قرار گیرد.
چون شفاعت ما به دو صورت داریم: ۱.شفاعت ذنبی(مربوط به  گناهی است که شخص مرتکب شده است )۲.شفاعت ترفیعی(شخص بندگی خدا را در حد توانش انجام داده،حالا در روز قیامت دنبال رفعت مقامه که اهل بیت علیه السلام هستند و دفاع می کنند . در شفاعت ذنبی اگر کسی در دین الهی قرار گیرد در روز قیامت هم شفاعت می کنند .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد