Logo

جلسه بیست و پنجم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، بیست و پنجمین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم جواهری به صورت مجازی در روزجمعه ۱۲شهریور برگزارشد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت: دو مورد شفاعت داریم: ۱.شفاعت واقعی ۲.شفاعت باطل.
شفاعت واقعی، شفاعتی است که نگرش توحیدی دارد یعنی توجه اصلی و اولی به خداوند است. چون شافع اصلی و حقیقی خداوند است توجه فرعی و ثانوی به فرد است، چون شفاعت بدون اذن خداوند محال است.
در شفاعت باطل توجه اصلی می رود به دنبال شفیع. شخص مجرم از شخص خودش درخواست استقلالی دارد،که شفیع با آن قدرت،محبوبیت و نفوذی که دارد در دستگاه الهی اثر بگذارد و نعوذ بالله اراده خدا را تغییر دهد و قانون خدا را نقض کند. گنهکاری که باید کیفر الهی را ببیند آن را نجات دهد. این نگاه، نگاه استقلالی شفیع باطل و شریک در ربوبیت می آورد. پس اگر کسی بخواهد نگاه استقلالی به شفیع داشته باشد شفاعت باطلی است.
خانم جواهری در ادامه گفت: علت اینکه شفیع قرار می دهیم این است که درخواست شفاعت از ائمه علیه السلام هم مسئله توحیدی است، چون خداوند در سوره مائده آیه ۳۵ فرموده است: ای کسانی که ایمان آوردید تقوای الهی را پیشه کنید، بجویید به سوی خدا وسیله.
در واقع این منافی توحید نیست، بلکه خداوند می فرماید وسیله بیاورید در خونه ام،این شفاعت نه تنها با توحید منافات ندارد بلکه همون توحید و یگانه پرستی است.
پس به این نتیجه رسیدیم که اهل بیت علیه السلام را شفاعت کنندگان خود می دانیم البته آنها از جانب خود نه بلکه اذن از طرف خداوند پیدا می کنند تا شفیع ما شوند و می دانیم که اگر اهل بیت علیه السلام شفیع ما می شوند از سمت خداوند است.
استادجواهری در ادامه بیان کرد و گفت: در نظام آخرت شفاعت که از رخداد های مهم است، آن نتیجه تاثیر پذیری خداوند از شفیع و نفوذ وی در پیشگاه خداوند نیست، بلکه شفاعت از سمت خدا عطیه و لطف الهی است که خدا به مشفوع له از طرف شفیع می دهد.
پس کارهای زندگی یا از راه ضوابطه یعنی به کارگرفتن اسباب و وسایله که انجام می پذیرد ولی نظام قیامت نظام تکوینی و فردی است، دیگر آنجا ضابطه ای وجود ندارد،رابطه ای هم برای کار دیگران ندارد.در قیامت رابطه های تکوینی انسان ها با یکدیگر قطع می شود. خداوند در سوره بقره آیه ۱۶۶ می فرمایند: آن اسباب های ظاهری که در دنیابود آنها دیگر در قیامت از کار می افتد.
آن رابطه ها و اذکار اجتماعی آنها هم در قیامت نیست.
خانم جواهری در ادامه ویژگی های قیامت بیان کرد و گفت: یکی از ویژگی های قیامت حضور جمعی در عین پراکندگی و جمع بودن ولی از هم جدا هستند و هیچکدام بار دیگری برنمی دارند. در سوره هود آیه ۱۰۳ می فرمایند: آن روز روزی است که همه از هم پراکنده می شوند و مشهود است.
براساس آیات در حشر کلی که از اولین و آخرین محشور می کند، هرکسی تنها محشور می شوند.
پس در قیامت که خداوند می فرمایند همه حضور دارند نظام حاکم، نظام جدایی است. هرکسی به خودش و سرنوشتش نگاه می کند.  برای هرکسی از ایشان مشغول آن کار هستند.
در واقع هرکسی با اعمال رفتار و سبک خودش محشور می شوند. یعنی پدر و فرزند از داشته هایشان به هم نمی دهند.
استاد جواهری در پایان گفت: در دنیا که همه شاید کارگشای هم بودند در قیامت اینگونه نخواهد بود.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه
1392 © تمام حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد.