امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه بیست و سوم تفسیر زیارت جامعه کبیره

jameh3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، بیست و سومین روز تفسیر زیارت جامعه کبیره در ایام محرم با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری به صورت مجازی در روز چهارشنبه ۱۰ شهریور برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر و شرح زیارت جامعه کبیره بیان کرد و گفت:
آثار زیارت را از زبان اهل بیت علیه السلام بسیار است. زیارت قبور آنها سبب نزول برکات هم مادی هم معنوی می شود.
امام صادق علیه السلام در اهمیت و پاداش زیارت می فرمایند: یکی از شما آمد به زیارت ما و یا بعد ازحیات قبور ما و برگشت، بروید استقبالش، به او سلام کنید به او بگویید مبارک باشد و تهنیت گویید بخاطر لطفی که خدا در حقش کرده،در این موقع شمایی که رفتی پیشواز آن زائر مزار اهل بیت در ثواب همانند آن زائر میباشید .
پس آثار زیارت بسیار است که نه تنها زائر بهره مند می شود حتی کسی که می رود به دیدار زائر هم تاثیر دارد و استفاده ها را می برد.
خانم جواهری آثار زیارت را بیان کرد گفت: ۱.شفاعت می شود درقیامت (البته عارف به حق) حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:اگر کسی بیاید مکه اعمالش را انجام دهد و حاجی شود اما نیاید زیارتم،من به او روز قیامت جفا می کنم ولی اگر کسی بعد از اعمال به زیارتم آید شفاعت میکنم او را در قیامت و کسی که واجب شده برای من شفاعتش حتما بهشت براو واجب می شود.
۲.فریاد رسی در قیامت. امام رضاعلیه السلام می فرمایند: اگرکسی می خواهد مرا زیارت کند ولی خانه اش دور است،در روز قیامت می آیم بر او در سه موت تا اینکه من خلاص کنم او را از سه موت: ۱.زمانی که نامه اعمالشان پرواز میکند از سمت راست و چپشان.۲.وقتی که روی پل صراط قرار گرفته ۳.زمانی که اعمالش را وضع می کنند.
آقا فرمودند کسی که به زیارتم بیاید و عارف به حقم باشد از آن سختی ها نجاتش می دهم.
۳. همنشینی در بهشت. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: یاعلی اگر کسی مرا زیارت کند در حیات و یا بعدمرگم و یا به زیارت تو یا به زیارت حسنین رود در حیات و یا ممات من شفاعت می کنم برای آن شخص روز قیامت که من او را از آن هول شدتها نجات می دهم تا اینکه او را دگرگون سازم و باخود در درجات و مقام خودم بیاورم .
۴. پاکی از گناه، زیارت اهل بیت علیه السلام باعث می شود که خداوند الطافش راشامل حالمان کند و حال کسی که با آن درجاتی که داردگناهان باطنی را از آنها دور می کند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ کسی نیست که زیارت ما و یا قبورما آید مگر اینکه رحمت او را فراگیرد و آمرزیده می شود برای او گناهانش.
۵. آثار دیگر از زبان امام صادق علیه السلام می فرمایند: در حالی که امام حسین علیه السلام در دامن حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم پرسیدند: پدرم برای کسی که تو را زیارت کند بعد از حیاتت چی هستش؟ فرمودند ای پسرکم اگر کسی که بیاید به زیارت من بعد از حیاتم بهشت برای او است،پسرم کسی به زیارت پدرت،برادرت و زیارت خودت چه در حیات و ممات بهشت برای او واجب می شود.
لذا نه تنها زیارت رفتن بلکه نیت زیارت رفتن هم شامل تمام این آثار می شود.
استاد جواهری راز همه این احادیث و روایات در مورد آثار زیارت گفت: اهل بیت علیه السلام کانون هدایت و رحمت خداوند هستند و وقتی انسان می رود به زیارتشان یک پیوند روحی با آنها برقرار می کند و این خود یکی از نشانه های محبت به انسان که اهل بیت علیه السلام را در بینشان قرار داده تا بتوانند به عنوان زائر به زیارت انها برود و به این الطاف الهی راه پیدا کنند.
۶. دیگر آثار زیارت حضرات این است که ؛وقتی زائر می گوید به شما پناه می برم و... در یک حریمی وارد می شود که شیطان در آنجا اجازه دخول داده نمی شود،زیرا می دانیم که شیطان بر قلب حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم که مکان وحی است و اهل بیت علیه السلام شیطان اجازه ورود ندارد و کسانی که به زیارت آنها می روند و پناهندگی پیدا می کند دیگر شیطان هم دسترسی نمی تواند داشته باشد وگزندی برساند.

استادجواهری در پایان اشاره کرد گفت: وقتی ما به زیارت اهل بیت علیه السلام می رویم پناهنده به ضریح نمی شویم بلکه پناهنده به آن صاحب قبر می شویم نه خود قبر.
در خانه خدا هم قسمتی را می بینیم که به او می گویند مُستجار (محل ورود فاطمه بنت اسد سلام الله علیها) است.
خدای سبحان خبر داده است از حضرت آدم علیه السلام تا آخرین فردی که از این عالم  برود  زیارتش که خانه ای مربع ساخته شده و از سنگ هایی ساخته شده که نه نظری می دهد و نه فایده ای می رساند و نمی شنوند و... بلکه خداوند آن را قرار داده برای اسلام یک نشانه ای و اینکه عده ای بروند و پناه ببرند به حرم خداوند، پس اگر کعبه،کعبه شد چون بیت الله الحرام شد و نام الله بر او مهر میخورد و زمانی که ما به زیارت اهل بیت علیه السلام می رویم نه اینکه آن مکان بلکه اگر آن مکان هم دارا چنین مقامی شده بخاطر وجود اهل بیت علیه السلام است.
بنابراین نه تنها زیارت خانه خدا،اهل بیت علیه السلام بلکه زیارت امامزادگان، شهدا و عالمان دینی هم سفارش شده است.
حضرت زهرا سلام الله علیها هم به زیارت شهدای احد می رفتند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد