امروز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 - Sat 04 20 2024

منو

برگزاری مراسم وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها

omlbanin

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، این واحد به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و روز تکریم مادران و همسران شهدا مراسم عزاداری با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم زارع اقدم و حضور مدیریت محترم، اساتید، طلاب در روز چهارشنبه ۸ بهمن به صورت پخش زنده برگزار شد.

خانم زارع اقدم به عنوان مقدمه گفت: عرصه های حضور زن در جامعه بسیار گسترده و وسیع است.
وقتی ما بر روی شخصی که در برهه ای از تاریخ حضور داشته و مهم ترین ابعاد وجودی او را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهیم متوجه می شویم حضرت ام البنین (سلام الله علیها) هم زن است هم مرد ولی الان چون مخاطب ما خانم است بیشتر روی خانم ها تمرکز می کنیم که می توان قدرت سخت و  قدرت نرم را در زنان مورد نگرش قرار دهیم .
البته قدرت سخت با مردان هم سو و هم جهت هستند، یعنی تفاوت چندانی در حضور قدرت سخت در عرصه های مختلف فردی ندارند و صحبت امروز قدرت نرم است که خاص بانوان می باشد .
استاد زارع اقدم در ادامه گفت: در قضیه قدرت نرم خداوند در زن دو جنبه ی عجیب و اسرار آمیز قرار داده است که او را در این مقوله قدرت نرم ویژه و متمایز کرده است.
خداوند در قدرت نرم زن دو جنبه مربی گری و پرورش دهندگی را مقرر کرده است .
اولین جنبه پرورش جنینی است که به قدرت زن بر می گردد . این کار صرفا و کاملا در ید قدرت خانمها است و هیچ گاه نمی توانیم چیزی را جایگزین چنین شانی از شئونات زن قرار دهیم. از این جهت نه تنها نگاه دین و اولیاء دین و حتی امامین انقلاب ما معطوف به این قضیه است بلکه وقتی عقلای بشری و جهان می آیند و وارد عرصه نگرش می شوند و تمرکز می کنند  قطعا هیچ امری را جایگزین یک چنین مطلبی و شئونی نمی کنند .
اما دومین جنبه قدرت نرم زن، جنبه پرورش جنانی زنان است، یعنی اگر زن در امتداد پرورش جنینی که خداوند و نظام خلقت بر دوش او گذاشته است آگاه و هوشمندانه و نه با ادراک وجدانی بلکه با وجدان آگاهانه و با استدلال در این عرصه ورود کند، قطعا این پرورش جنینی را می تواند در مسیر پرورش جنانی وارد کند.
خانم زارع اقدم در تفسیر سوره نساء آیه۶۹ گفت: با یک نگاه عقلانی این آیه  مسیر تکامل تاریخ را نشان می دهد که این مسیر رشد پیدا می کند  و مقدمه اش با انبیاء آغاز شده است.
انبیاء آمدن تا راه تعالی و تکامل انسان را میسر کنند و بشریت را در این راه قرار دهند. بعد از انبیاء و صدیقین که طبق بیان مفسرین صدیقین اولیای الهی و معصومین هستند، اما این مسیر تعالی و برای رسیدن حکومت صالحان در یک برهه ای از تاریخ به دلایلی متوقف شد و ما برخورد کردیم به غیبت امام زمان (علیه السلام) و از این جهت یک گسلی بین حکومت صالحان و غایتِ تحقق آرمان الهی اتفاق افتاد یعنی فاصله ای بین حضور امامانی که باید به تحقق حکومت صالحان می پرداختند و این امر صورت نپذیرفت و آخرین ذخیره خداوند در پس پرده غیبت رفتند و اینجا گسلی که پیش آمده بین صدیقین و صالحین که در آخر زمان باید تحقق پیدا کند، این گسل را باید شهدا پر کنند و ما با دادن شهید و تحقق جریان شهید باید به حکومت صالحان برسیم و این نسل و نسل شهید نیازمند دامن های معراجی و شهید پرور دارد .
لذا ما هرچقدر بتوانیم زنانمان را در این عرصه آگاهمند و هوشمند کنیم و هرچقدر بتوانیم این وضعیت موجود و این گسلی که اتصال صدیقین و صالحین را با جریان شهید و شهادت و حضور شاهدان پر کنیم قطعا و ضرورتا گام بزرگی در این عرصه برداشته ایم .
استاد زارع اقدم اشاره کرد و گفت: همانطور که قدرت نرمی که خداوند به زنان داده است که جنبه های اصلی همین پرورش های جنینی است و تا پرورش جنینی نباشد ما پرورش های جنانی نخواهیم داشت. لذا این مسئولیت بزرگ همواره بر دوش مادران و زنانی بوده که این درک آخرالزمانی را داشتند و تا زمانی که ما کمبود داشته باشیم به عنوان تولید آن نسلی که شهدا و شاهدان شهید باشند و بتوانند این گسل را پر کنند تا تحقق حکومت صالحان پر بشود، این نیازمند همین عقبه پذیرش قدرت نرم توسط زنانی است که باید این عرصه را در بیابند و محقق کنند.
خانم زارع اقدم درادامه گفت: از میان همه جنبه ها و ابعاد وجودی حضرت ام البنین (سلام الله علیها) که در یکی از عرصه های تابناک و ارزشمندی می بینیم و برجستگی که ایشان دارند و دقیقا به تربیت چنین نسلی پرداختند تا این برهه و گسل از تاریخ را پر کنند و از همین جهت جایی نیست که حضرت عباس (علیه السلام) درخشش داشته باشند و نامشان ذکر شود ولی نام بانو بیان نشود.
لذا از بین تمام ابعاد وجودی بانو بیشتر روی این قسم از شخصیت وجودی ایشان که دلیل پایایی در دل تاریخ شدند بپردازیم.
استاد زارع اقدم بیان کرد و گفت: بنابراین قدرت نرم مولفه هایی دارد و این مولفه های تولید قدرت نرم بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و یکی از آن مولفه هاکه بعد ها به تولید نسل شهید و شاهد می پردازد عشق است. بالاترین مرتبه ای که شاید دیگر نشود مرتبه ای از دوستی در آنجا باز کرد و در اینجا قاعدتا اگر از پرورش جنینی صحبت می کنیم با شی وموجودیتی روبرو هستیم که پویاترین، خلاق ترین و کار آمدترین عنصر هستی مرتبه یعنی انسان است، از این جهت بانویی که می خواهد در عرصه قدرت نرم که پرورش جنینی داشته باشد همراه با عشق پیدا خواهد کرد و از خود گذشتگی هایی که معمولا با عشق و عاشقی که از خود گذشتگی هایی که یک مادر برای رفاه و آسایش و راحتی، آرامش فرزندش به کار می برد همه از بازخورد همین وجود عشقی است که خداوند به دنبال قدرت نرم در زن به ودیعه گذاشته است.
دومین مولفه ای که در ارتباط با قدرت نرم بیان می کنیم ایمان است.
لذا ایمان لزوما وجود یک همچین ماموریت ها و مسئولیت هایی بدون پذیرش رنج امکان پذیر نیست.
اگر ما امروز تعظیم می کنیم در برابر حضرت ام البنین سلام الله علیها اگر  ۴فرزندشان را در عرصه شهادت طلبی فرستاده و زنان ما که امروزه عرض اندام کرده اند و به این بانو تاسی کردند و الگو گرفتند و اگر با مقوله رنج آشنا نبودند و از این دلدادگی ها و از این قضیه نمی گذشتند و تحمل نمی کردند قاعدتا وارد عرصه های وجودی نمی شدند، لذا معقوله ایمان بسیار مهم است.
بنابراین ورود به عرصه پرورش جنینی لزوما بارنج هایی همراه است و اگر انسان و بانو و هرخانمی نگاه ایمانی و مسئولیت مدار به این قضیه نداشته باشد انسان را از وادی بندگی خداوند دور نگه می دارد.
سومین مولفه ای که می توان بیان کرد از مولفه های قدرت نرم بصیرت است.
بصیرت در حقیقت زمان آگاهی، مکان آگاهی، تاریخ آگاهی است. این که یک زن بداند درکدام قسم از جغرافیای زمان و مکان ایستاده و امروز چه نقشی دارد و کدام مسئولیت امروز و در کجا و چگونه است . در عرصه ها و شناخت آنها و به گونه ای فرصت ها و تهدید های زمان خود را بشناسد و آن را به تاریخ گذشته متصل کند و این امر بصیرت زن را رقم می زند .
چهارمین مولفه استقامت است.
خانم زارع اقدم در پایان گفت: این چهار مولفه در حقیقت باعث شده  بسیاری از پیروان اولیای الهی عمدتا زنان پیروان آنها بودند و در واقع زمانی که بسیاری از مردان پیامبران الهی را تکذیب می کردند، اصلی ترین یاوران و به گونه ای اولین یاران اولیای الهی زنان بودند. زیرا عنصر عشق، ایمان، بصیرت و عنصر استقامت در زنان بسیار فعال بود.
پس قدرت نرم زن می تواند اثر گذاری روی جریان تاریخ نیز داشته باشد و تمام این مولفه ها از پرورش جنینی به پرورش جنانی می تواند پیش ببرد و در اینجا به مقام شامخ و والای بانوی اسلام خانم ام البنین سلام الله علیها درود می فرستیم. ان شاالله ما نیز در مسیر الگو گیری از این بانوی مکرمه قرار دهد و به مقام مادران و همسران شهدا نیز سر تعظیم می کنیم و از خداوند خواستاریم که ما را در مسیر شهید و شهادت پرور قرار دهد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد