امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

مراسم روز هشتم محرم

hosein1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان مراسم عزاداری با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم مافی و با حضور مدیریت محترم، طلاب و عموم مردم در روز جمعه ۷ شهریور برگزار شد.
خانم مافی با توجه به مبحث روز گذشته که در رابطه با آثار و لطائف مخصوص اصحاب امام حسین علیه السلام بود را ادامه داد و گفت: حیاتی که اصحاب حضرت کسب کردند و به درک و فهم ما رسیده است مساله طیبه است. در قرآن به حیات چند مورد را اشاره می کند از جمله: ۱. حیات نباتی: مبنی بر آنچه که خداوند از نباتات، جمادات و... حیات دادند.
۲. حیوانی: حیات بخشیدنی که حیوانات را مطرح می کند.
۳. انسانی: اشاره به حیوان ناطقی که حیات حیوانی دارد اما از عقل و فهم و آگاهی برخودار است.
۴. حیات طیبه: حیاتی که انسان را دعوت می کند با یک شرایط و عوامل آن را کسب می کند و آن حیات طیبه است.
اما برای کسب این حیات موانع قبل و بعد وجود دارد که باید بررسی کنیم.
خانم مافی در مورد موانع حیات طیبه در سوره نحل آیات ۹۷ به بعد گفت: هرکسی که کار شایسته و نیکو کند به شرطی که ایمان قلبی داشته باشد، ما او را احیا خواهیم کرد و به او حیات طیبه می دهیم.
اصحاب امام حسین علیه السلام در ذیل شخصیت حضرت در این عالم و عالم دیگر به حیات طیبه رسیدند و برای این که به انسان حیات طیبه ارائه کند و با تمام اسماء و صفات به میدان می آیند و آن صفات هم طیبه است.
برخی مفسرین حیات را این گونه بیان می کنند(روزی حلال،زندگی خوش در بهشت، شادمانی پاک و....) اما اینان تنها بخشی از حیات را بررسی کرده اند، ولی اگر مفهوم حیات طیبه را در آیات قبل بررسی کنیم میان خدا و انسان یک عهد و پیمانی است که مدام آن عهد را یاد آوری می کند و خداوند اشاره می کند که این عهد با من است.
لذا این عهد باعث می شود درهای معنویت گشوده شود و عالم که پایدار و همیشگی است استفاده می شود و تباه نخواهد شد.
استاد مافی در ادامه گفت: برای رسیدن به فوق آن مسیر بهشتی وجودی خداوند همسایگی ایشان در بهشت است. اما راه یافتن به این درجه پاداش مومنانی است که عهد پیمان را نشکستند و صبر کردند و آن هم مشروط به ایمان و عمل صالح دارد. پس در اثر عمل صالح ولی به شرط ایمان به آن حیات طیبه داده می شود ولی در این مسیر وسوسه های شیطان وجود دارد که باید از آن دوری کند و آن هم با توکل بر خداوند باعث می شود شیطان بر او نفوذ نکند.
در واقع محور های اساسی این آیات جریان طیبه است.
در حیات طیبه و نورانی بودن این حیات گاهی می شود که رفتنشان هم نور می شود.
اصحاب و دیگر کسانی که به لقا الهی پیوستند آنقدر مجذوب الهی شده اند و آنها ارتباط به غیب پیدا کردن یک مانع داشتند و همانطور که گفته شد جسمشان بود که آن هم فدای معبود کردند.
این پیمان همان پیمانی است که بعد از آفرینش حضرت آدم( علیه السلام) بیان کردند و گفتند من خود را شاهد گرفتم.
خانم مافی در ادامه ویژگی هایی عالم عند الله گفت: آن شاخص هایی که تمایل به بهره های عندالهی است و آن خصوصیات همان خصوصیت های شجره طیبه است.
شجره طیبه تنها مربوط به دنیای خاص نیست بلکه هم در دنیا و هم در آخرت است.
خانم مافی در پایان گفت: عنداللهی زمانی اتفاق می افتد که انسان دل ببازد به امامشان و فانی در او شود که باعث شجره طیبه می شود.
لذا شجره طیبه و عندالله چند ویژگی دارد که چند مورد را بیان کرد :

۱. یکی از ویژگی های رسیدن به شجره طیبه زندگی حقیقی و آن هایی که راه پیدا می کنند به شجره طیبه و از طریق همین زندگی حقیقی است .
۲.برخی منظور پیمان پاک ملکوتی با خداوند باشد،که متاسفانه برخی متوجه این مباحث نمی شوند و در قیامت حیات طیبه را می بینند افسوس می خورند که به شجره مبارک طیبه نرسیده اند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد