Logo

برگزاری مراسم جشن عید غدیر

ali

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، مراسمی به مناسبت دهه مبارک ولایت مصادف با سالروز میلاد حضرت هادی علیه السلام با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و با حضور مدیریت محترم و اساتید و طلاب و عموم مردم در روز چهارشنبه ۱۵ مرداد برگزار شد.
استاد جواهری در مقدمه ای بیان کرد و گفت: خدا را شاکر هستیم که ما را جز ء شیعیان حضرت امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان ایشان قرار داد. روز غدیر متاسفانه همیشه مظلوم واقع شده است و آنچه که باید کار می شد، نشده است.
روز غدیر روزی است که آقا رسول خدا(صل الله علیه و اله) در آخرین حج خود، حجه الوداع در زمان طواف جبرائیل بر پیامبر نازل شد و گفت: مامور كرد مرا كه در این محل اجتماع بپا خیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام كنم كه 'علی بن ابی طالب برادر من و وصی من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است.
حضرت رسول به همه فرمودند که در این مکان (سرزمین غدیر) بایستند، صبر کنند تا کسانی که عقب هستند به آنها برسند و کسانی که جلو رفتند برگردند. وقتی ایشان که خداوند در قرآن می فرمایند: پیامبر هرچه را که صحبت می کند از روی هوای نفسانی نیست بلکه گفته های حضرت وحی الهی است.
اولین درسی را که آقا رسول خدا در همان اولین کلامشان در غدیر و اولین پیامشان در همان جا فرمودند، کلامشان این بود که می خواهم به شما خبری دهم و آن، خبر ولایت مولا امیرالمومنین علی علیه السلام است.
خانم جواهری در ادامه گفت: دقت باید کنیم که نه جزء ناکثین و قاسطین باشید که عقب افتادند و نه جزء مارقین باشید که پیشی گرفتند، بلکه شما و همه کسانی که می خواهید در ولایت امیر المومنین باشید باید در همین مکان جمع شوید.
در مرحله بعد پیامبر اکرم از مردم اقرار گرفتند و سپس دست حضرت علی علیه السلام را بالا بردند.
در اینجا می گویند کلام رسول خداست ولی خداوند این دست بالا بردن را به خود نسبت می دهد، به این صورت که فرمودند اگر کسی عبد محض خدا باشد حرف او را خدا امضاء می کند و به خود اسناد می دهد و امضاءِ می کند.
در واقع در اینجا خدا می فرمایند ای پیامبر تو دین را کامل نکردی و علی (علیه السلام) هم کامل نکرد بلکه من کامل کننده هستم.
بنابراین روز غدیر روزی است که خدا برای ولایت اهل بیت بانی شده است و مولا علی علیه السلام را به عنوان وصی پیامبر و به عنوان اولیاء مسلمین بعد از رسول خدا معرفی فرموده است و به خاطر همین است که می گویند روز غدیر را خیلی تجمیل کنید.
استاد جواهری اشاره کرد و گفت: روز غدیر یک روز شناخته شده و عهدی است که در آسمانها بسته اند، پس روز عید غدیر برای ما مسلمانان، شیعیان یک هویت است. اگر کسی روز غدیر را بزرگ بشمارد و اطعام دهدگویا به انبیاء اطعام داده است

روز غدیر ،روز شناخت امامت و ولایت است و اگر حضرت رسول ابلاغ ولایت حضرت علی علیه السلام و اهل بیت را در روز غدیر نمی کردند، رسالت ایشان کامل نمی شد.

خداوند در مورد آقا امیرالمومین در قرآن که امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: این بیان خدا است در مورد جدم آقا امیر المونین بگو شاهد دارم و تنها کافی است که خداوند شاهد است و کسی که ام الکتاب در دست اوست و ام الکتاب کسی نیست جز حضرت علی علیه السلام.

خانم جواهری در ادامه گفت: در مورد شناخت حضرت امیر بسیار آیات و روایت داریم و اما یکی از آنها زیارتنامه حضرت علی علیه السلام در روز عید غدیر از کلام امام هادی علیه السلام است..

امام هادی دو یادگار برای شیعیان گذاشته اند: ۱.جامعه کبیره که از اول تا پایان آن امام شناسی است و دیگری همین زیارتنامه عید غدیر است.

از علمای اهل تسنن عبدالحمید آمده است که: ای علی اگر تو در وجودی آدم نبودی خداوند هیچگاه به ملائک دستور سجده نمی داد..

استاد جواهری اشاره کرد که قرآن چند چیز را ملاک برتری می داند: ۱. کسانی که در راه خدا جهاد می کند به آنهادرجه داده است. ۲. کسانی که کریم هستند و کریمان نزد خداوند باتقواترین می باشند. ۳. یکسان نبودن کسانی که می دانند و کسانی که نمی دادند. ۴. علم حضرت علی علیه السلام که حضرت رسول فرمودند:ای مردم، علی را (بر دیگران) فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنكه خداوند آن را در من جمع كرده است و هر علمی را كه آموخته ام در امام المتقین جمع شده است و هیچ علمی نیست مگر آن كه آن را به علی آموخته ام. اوست 'امام مبین' كه خداوند در سوره یس ذكر كرده است: '(و هر چیزی را در امام مبین جمع كردیم).

استاد جواهری گفت: اگر در ولایت امیرالمومنین و فرزندان ایشان نباشیم در اطاعت شیطان هستیم و باید بدانیم صراط مستقیم ایشان هستند..

بنابراین جامعه ولایی،جامعه ای است که امیرالمومنین در آن حاکم باشد..

رسول خدا فرمودند: من کنت مولاه فهذا علی مولا و خداوند فرمود: اگر کسی اطاعت رسول را کنداطاعت خدا را کرده در نتیجه اگر کسی اطاعت علی را کند،اطاعت رسول خدا را کرده است..

سقیفه نیز زمانی بنا شد که حضرت رسول وفات کردند و غدیر را به سقیفه بدل کردند و حضرت علی علیه السلام خانه نشین شد و بعد ایشان زمانی بر سرکار آمدند و شرایط خلافت را پذیرفتند که حق به صورت باطل و خیر به حالت شردر آمده بود و حضرت باید سقیفه رامجدد به غدیر برمی گرداند..

برای برگرداندن این امر باید دو کار انجام می دادند: ۱. تحلیل عبادی(نماز؛روزه؛زکات و....) ۲. تحلیل سیاسی(در نامه ۵۳ عهد نامه مالک اشتر که فرمودند جامعه و امت ستون دین اسلامی است) یعنی مردم ستون اصلی هستند و باید مردم را به عرصه آورد..

با آوردن مردم در مسائل سیاسی آقارسول خدا صلی الله علیه و آله اصل نهال را کاشتند ودادند دست امام حسن مجتبی علیه السلام و ایشان آبیاری کردند و بعد جریان رسید به کربلا که می فرمایند اینجا درخت میوه داد و پیروزی حاصل شد و آن هم با آمدن مردم در صحنه.

در زمان حال نیز باید جامعه ما جامعه ولایی و مهدوی باشد. آقارسول خدا در روز غدیر و خطبه غدیر حدود ۲۵ بار در مورد وصی خود نام بردند و حضرت علی هم برای جامعه مهدوی سفارشاتی کردند.

و فرمودند: کمکم کنید با تقوا،کوشش و سعی کردن،عفت داشتن،استقامت و محکم بودن.

زمان ایشان جامعه و حکومت علوی بوده است و الان جامعه مهدوی است و باید کمک کنیم با تقوای اجتماعی که بیان شد.

در پایان استاد جواهری گفت: فرق جوهری سقیفه باغدیردر این است که رهبرمردم وکیل مردم نیست و نباید آنهاانتخاب کنند و یا جانشین پیامبر، جریان غدیر می فرمایند کسی که می خواهد جای پیغمبر بنشیند مردم نباید انتخاب کنند و باید بدانید او منتخب الهی است و اگر کسی می خواهد جانشین پیامبر باشد، کسی است که خلیفه الله است وکسی که می خواهد پیامبرصلی الله را بشناسدباید مستخلف عنه را بشناسد و اگر نشناسد خلیفه را نخواهد شناخت..

بنابراین اول باید خدابعد پیامبر خدا و بعد برسد به امامت مولا امیرالمومنین علیه السلام و اگر کسی چنین عملی کرد کاملا مشخص می شود تفاوت بین غدیر و سقیفه و آنچه که حق و باطل است

و کسی نمی تواند مبعث رسول خدا را بشناسد مگر آنکه توحید داشته باشد و غدیر را نمی شناسد مگر مبعث آقا رسول خدا (صلی الله علیه و اله وسلم ) را بشناسد..

ما نیز دعا می کنیم که خدایا ما را به راه ولایت هدایت فرما. الهی امین

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه
1392 © تمام حقوق این سایت متعلق به مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها می باشد.