امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

نشست بررسی علل پذیرش قطعنامه 598

598

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت سالروز قطعنامه 598، دیپلماسی مقاومت در دفاع مقدس، نشستی با موضوع بررسی علل پذیرش قطعنامه 598 به‌صورت آنلاین برای طلاب این مدرسه برگزار شد.
در این نشست سرکار خانم فائزه مصلحی استاد حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا تلاش‌های بسیاری انجام داد تا بتواند انقلاب را از طریق کودتا، ترور، تحریم و جنگ تحمیلی نابود کند.
وی علت دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی را حفظ اقتدار و سلطه خود در منطقه بیان و اظهار داشت: تنها راه‌حلی که آمریکا برای مقابله با انقلاب داشت تا بتواند از نفوذ آن در جهان جلوگیری کند گزینه جنگ نظامی بود، اما با مشاهده اقتدار و عظمت نیروهای انسانی جان‌برکف انقلاب اسلامی سعی کرد از این سیاست جنگ ستیزانه خود عقب‌نشینی کند.
مصلحی شرایط داخلی و فشارهای خارجی را دو عامل اصلی در پذیرش قطعنامه 598 برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه انقلاب اسلامی بارها از طریق لیبرال‌های داخلی ضربه خورده است؛ آمریکا در آن زمان در ارتباطی که با حزب اعتدال داشت نمایندگانی را برای صحبت به ایران اعزام کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این خبر به گوش حضرت امام خمینی (ره) رسید و چون رزمندگان انقلابی ایران در جبهه نبرد در حال دفاع از کیان اسلام بودند ایشان به‌هیچ‌عنوان اجازه ملاقات به آن نمایندگان ندادند تا مبادا رزمندگان اسلام سرشکسته و ناامید شوند از این‌ رو بعد از خروج نمایندگان این خط تماس با ایران برقرار شد.
وی افزود: دقیقاً همان فشارهایی که در زمان حضرت امیرمومنان علی(ع) بر ایشان وارد شد تا ایشان صلح کنند همان مقدار حضرت امام را در فشار قراردادند تا این قطعنامه را بپذیرند؛ بعد از ملاقات با لیبرال‌های ایرانی این فشارها نسبت به جنگ و رزمندگان دفاع مقدس قوت گرفت با این‌حال که خرمشهر تازه فتح‌شده بود و ایران دست برتر در جنگ داشت.
مصلحی به ملاقات‌های پنهانی لیبرال‌ها با مقامات آمریکایی اشاره کرد و گفت: آنان انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا را عامل قوت گرفتن جنگ علیه جمهوری اسلامی بیان می‌کردند و با بزرگ‌نمایی جنگ حضرت امام را تحت‌فشار قراردادند تا ایشان قطعنامه 598 را بپذیرند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام خمینی(ره) چاره‌ای جز پذیرش قطعنامه نداشتند زیرا دولت باید از جنگ و رزمنده‌ها حمایت می‌کرد درصورتی‌که رزمندگان همیشه با کارشکنی دولت روبرو می‌شدند برای همین حضرت امام در پذیرش قطعنامه فرمودند من جام زهر را نوشیدم.
وی اضافه کرد: این جمله مطالب زیادی در خود جای‌داده و بیانیه‌ای که حضرت امام صادر کردند و فرمودند: من آبرویی داشتم که آن را باخدا معامله کردم؛ همه این بیانات نشان‌دهنده این بود که ایشان قلبا به این قضیه راضی نبودند و نوع رفتارشان از جنس مقاومت بود ولی متأسفانه در داخل کشور کسانی بودند که اعتقاد داشتند انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و به جمهوری اسلامی تبدیل‌شده و نیازی به مطرح کردن در مجامع دولتی و بین‌المللی نیست و همچنین نیازی نیست بحث فلسطین و دفاع از مظلومان مطرح شود.
مصلحی با اشاره به تحولات منطقه، عنوان کرد: پس از پذیرش قطعنامه تحولات مختلفی در منطقه رخ داد ازجمله این تحولات کنار گذاشتن مهره سوخته آمریکایی‌ها یعنی صدام ملعون بود، تداوم حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق یکی از تبعات پذیرش قطعنامه به شمار می‌رود. به‌ طور قطع اگر لیبرال‌های داخلی به حضرت امام فشار نمی‌آوردند امروز شاهد دستاوردهای بیشتری از جنگ تحمیلی بودیم.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد