امروز جمعه, 24 مرداد 1399 - Fri 08 14 2020

منو

دومین جلسه نشست اخلاقی

519310 590

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه ، دومین نشست اخلاقی با حضور استاد ارجمند حجت السلام والمسلمین ابوترابی فرد و با حضور مدیران و معاونین و اساتید مدارس علمیه روز یکشنبه 8 تیر در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران گفت: یکی از واقعیاتی که قرآن کریم با بلندترین فریاد و متقن‌ترین منطق و روش‌ها و برنامه‌های بسیار متنوع، متذکر گردیده و در آیات نورانی قرآن بسیار برجسته می‌باشد؛ پیوند سعادت و رستگاری و یا خدای ناخواسته خسران و زیان با "عمل" است.

وی با اشاره به آیه «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» گفت: قرآن کریم اصرار جدی دارد بر این که دنیا و آخرت انسان، چیزی جز عمل انسان نیست؛ نه محصول عمل، بلکه نفس عمل است.

امام جمعه موقت تهران در تعریف عمل سیئه و عمل صالح گفت: "عمل سیئه"، عمل ناپاک، عملی که صالح نیست، آن عملی است که فی نفسه، دنیا و آخرت انسان را تباه می کند؛ اما "عمل صالح"، بستری را فراهم می کند تا انسان از فیوضات الهی بهره ببرد تا رحمت الهی نازل شود. ... این عمل صالح است که راه را برای نزول رحمت الهی هموار می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با اشاره به آیه «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» گفت خداوند نعمتی که داده است را نمی‌ستاند مگر این که ما با عمل سیئه زمینه‌ی از بین رفتن آن نعمت یا تبدیل آن به نقمت را فراهم آوریم و نعمتی که مرحمت فرموده است تداوم نمی‌یابد، افزایش پیدا نمی‌کند؛ مگر اینکه آن نعمت را شاکر باشیم.

وی ادامه داد: کسانی از نعمت حیات، عقل، پیامبر، وحی و قرآن استفاده می‌برند و این نعم برای آن‌ها واقعاً نعمت است که آراسته به عمل صالح بشوند. یعنی شکر نعم الهی را به جا بیاورند و به خاطر شکرشان، این نعمت‌ها دوام می‌آورد و افزایش پیدا می‌کند. اما اگر شاکر نبودند، همین نعمت‌ها مبدل به نقمت می‌شود.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر انسان گامی به سوی سعادت و کمال بردارد؛ بستر حرکتی برای او فراهم شود؛ راهی به سوی سعادت و یا گمراهی به روی او گشوده شود؛ همه این‌ها نتیجه‌ی عمل اوست و اگر کسانی که خدای ناکرده راهی را می‌روند که مورد امضای عقل و شرع نیست، این هم نتیجه‌ی‌ عمل آن‌هاست.

وی به آیه «وَيُبَشِّرُالْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» اشاره کرد و افزود: عمل صالح، ثمره "ایمان" است، این ایمان است که شما را به عمل صالح می‌رساند. عمل صالح است که زمینه "اجر کبیر" را فراهم می‌آورد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد با اشاره به کتاب "التحقیق" گفت: عمل صالح مرحله‌ی اول از دو مرحله‌ی کمال انسانی است. عمل صالح، مرحلهی اول از سیر تکاملی انسان است. بدون عمل صالح، تحولی و دستاوردی برای انسان نیست. عمل صالح موجب می‌شود که حواس و اعضاء ظاهری ما به طهارت برسد. اگر آراسته به عمل صالح شدیم، اعمال ما و اعضاء ما به طهارت می‌رسند و پاکیزه می‌شوند و نورانیت پیدا می‌کنند. و اما مرحله‌ی دوم که عبارت است از "خلوص الباطن و اخلاص القلب و تزکیه النفس"، به دست نمی‌آید مگر اینکه مرحله‌ی اول محقق شود و با توجه به آیه «فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا»، مرحله‌ی دوم، حاصل نخواهد شد مگر در سایه‌ی عمل صالح؛ لذا با آنکه از یک منظر، عمل صالح مرحله‌ی اول است؛ اما از یک منظر دیگر عمل صالح، جان مطلب است. برای این که عمل صالح هم، به دست نمی‌آید؛ مگر بعد از اینکه باطن انسان صالح شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهار داشت: خوشا به حال کسانی که هم هدف را درست تشخیص دادند و هم عملی که آنها را به آن هدف می‌رساند که آن عمل، همان عمل صالح است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در بیان ارزش دنیا گفت: هرچه هست، عالم آخرت است و دنیا در برابر آخرت هیچ ارزشی ندارد. تمام ارزش دنیا به این است که می‌تواند راه را برای رسیدن به بهترین آخرت هموار کند. اگر این ارزش را نداشت، فاقد ارزش بود. دنیا معبر است؛ طریق است؛ مسیر است؛ سکوی پرتاب است؛ سکوی پرش است برای رسیدن به آخرت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه «يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» گفت باطن دنیا، آخرت است؛ حقیقت عالم دنیا، آخرت است و خوشا به حال کسانی که به این سعادت دست پیدا کنند که تمام توجه‌شان را معطوف به آن عالم بفرمایند. فقط و فقط کسانی دنیا را به دست می‌آورند و از دنیا درست استفاده می‌کنند که تمام توجه‌شان به آخرت باشد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد