امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

تفسیر جزء بیست و هشتم و بیست و نهم قران کریم

tafcir4
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء بیست و هشتم و بیست و نهم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در 2 خرداد به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر سوره تحریم آیه ۷ گفت: در تمام قرآن، فقط همين يك آيه با جمله‌ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا» شروع شده و كافران را مورد خطاب قرار داده كه آنهم مربوط به قيامت است. نمونه‌هايى از عذرخواهى در قيامت:
۱.گاهى به دروغ سوگند مى‌خورند. ۲.گاهى ديگران را مقصّر مى‌دانند. ۳.گاهى به اطاعت از بزرگان و پيشينيان عذر مى‌آورند. ۴.گاهى به بى‌توجّهى و كم فكرى خود عذر مى‌آورند. ۵.گاهى به پشيمانى و جبران گذشته وعده مى‌دهند. بنابراین كيفرهاى قيامت، چيزى جز عملكرد انسان نيست.
در ادامه و آیه ۸ : توبه نصوح توبه ای است که انسان توبه ای کند که به کارهای گذشته دیگر بازنگردد. يكى از تكاليف مؤمن، توبه از گناه است. دعا نیز در دنیا و آخرت اثر دارد. مومن واقعی نیز دو فکر می کند: فکر ریزش گناهان و بدی ها و فکر رویش خوبی ها.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر سوره ملک آیه ۱۲ تا ۱۴ گفت: شيوه تربيت بايد توبيخ بدان و تشويق خوبان در كنار هم باشد تا مورد مقايسه قرار گيرد. خشيت از خداوند زمانى كارساز است كه دائمى باشد. تقوا و خشيت واقعى آن است كه انسان در درون خود نيز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بيش نيست. پس ريا و نفاق را كنار بگذاريم كه خدا به باطن‌ها آگاه است. بنابراین پنهان بودن، در علم عميق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نيّت‌ها و راز دل‌ها را مى‌داند.
استاد تفسیر در ادامه و آیه ۱۵ بیان کرد : «منكب» به معناى شانه است و شانه بهترين عضو براى قرار گرفتن بار بر روى آن است. شانه زمين، يعنى قسمت‌هايى از زمين كه بار رزق شما بر آن است. زمين رام انسان است و با وجود چند نوع حركت مختلف، آرام است. اگر به طور دائم زمين گرفتار زلزله يا آتشفشان بود، يا فاصله زمين با خورشيد دورتر و يا نزديكتر بود و يا هريك از محاسبات موجود برزمين حاكم نبود، زمين براى انسان رام نبود. خداوند، زمين را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روى آن فراهم باشد و درسته رزق از سوى خداوند است، ولى براى به دست آوردن آن تلاش لازم است. هستى در حال حركت و رو به تكامل است ،طبيعت براى انسان،انسان براى تلاش. تلاش براى رزق. و رزق برای آخرت.كاميابى‌هاى دنيا نبايد سبب غفلت از قيامت شود.
در ادامه آیه بعد ،محتواى اين دو آيه، شبيه آيه 65 سوره انعام است كه مى‌فرمايد: به مردم بگو: او قادر است كه از آسمان يا زمين بر شما عذابى نازل نمايد. بنابراین قهر و كيفر خداوند، تنها در قيامت نيست و هيچ كس خود را از قهر خدا در امان نداند و هر لحظه احتمال نزول قهر است. نظام حاكم بر طبيعت با اراده او است و هر لحظه مى‌تواند آن را تغيير دهد. قهر الهى ممكن است از زير پاى انسان باشد و او را در زمين فرو برد.  يا از بالاى سر او، از آسمان نازل شود.
خانم جواهری در ادامه و تفسیر سوره حاقه آیات ۱۹ تا ۲۴ بیان کرد: در قيامت، پرونده عمل هر كس را در اختيارش مى‌گذارند و خداوند در قيامت، بر اساس پرونده مكتوب و مستند، مردم را محاكمه و كيفر و پاداش مى‌دهد. هر انسانى در قيامت نامه و پرونده‌اى دارد و نامه خوبان به دست راستشان داده مى‌شود. بنابراین اگر ايمان به حساب و كتاب سبب تقوا و پرهيز از لذّت‌هاى حرام دنيوى و محروميت‌هاى موقّت مى‌شود، در عوض زندگى در بهشت، كاملًا رضايت بخش خواهد بود. «هَنِيئاً» از سوى خداوند، كاميابى را افزون‌تر و گواراتر مى‌كند. در قرآن چهار مرتبه كلمه‌ «هَنِيئاً» بكار رفته كه سه بار آن براى نعمت‌هاى بهشتى است.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر سوره معارج گفت : اول و اخر سوره در رابطه با نماز است.
در تفسیر سوره مزمل آیه ۲۰: اين آيه، جامعيّت اسلام را از اشك شبانه تا جهاد روزانه، از رابطه با خدا تا كمك به فقرا، از تلاوت قرآن تا سفرهاى تجارى و از انجام كارهاى خير همراه با استغفار نمايان مى‌كند. در اینجا علم خداوند به حالات بندگان، بهترين انگيزه براى انجام كارهاى نيك است و يكى از بركات عبادت شبانه آن است كه تنها خداوند از آن آگاه است و از هرگونه ريا و تظاهر به دور است. خداوند در مقدار عبادت شبانه انسان را آزاد گذاشته است تا افراد بيشترى توفيق آن را بيابند و هركس به مقدار توانايى‌اش از فيض آن بهره‌مند شود. سحر خیزی نیز یکی از سيره گروهى از اصحاب پيامبر بوده است. شب زنده دارى، تلاوت قرآن، اقامه نماز، پرداخت زكات و قرض دادن به ديگران نمونه‌اى از كارهاى خير است. بعد  کسی که به دنبال كسب مال حلال، از فضل الهى است. بعد در مورد شيوه قرض دادن بايد نيكو باشد. با سرعت و خلوص و بى منّت پرداخت شود و همه اینها نمونه ای از کار خیر است و پیش از مرگ باید انجام داد. كارهاى خير نزد خدا محفوظ است و هرگز از بين نمى‌رود و پاداش‌هاى خداوند از هر نظر چند برابر است. بنابراین اگر کسی نزد خدا طلب مغفرت کند خدا نیز تضمین کرده است که او را می آمرزد.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد