امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

برگزاری جلسه چهارم دوره تفسیر قرآن کریم

javaher4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، چهارمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم روز شنبه 11 آبان از ساعت 12 - 11 با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و اساتید و طلاب عزیز برگزارشد.

استاد در تفسیر سوره توبه آیه 33 بیان داشت: این آیه در مورد وعده نصرت و غلبه آمده است و وظیفه مسلمانان است که آن وعده ها را عملی کنند و باید بدانند که خداوند متعال آنهارا یاری می کند. قدرت خداوند چون از تمامی اراده ها بالاتر است هنگامی که اراده کنند قطعا و حتما پیروز خواهند شد و ما سعی کنیم اراده خودمان را با اراده خداوند همراه کنیم اگر با خداوند همراه نکنیم آن کسی که ضربه می خورد به یقین ما هستیم چون اراده خداوند حتما تحقق پیدا می کند. این آیه شریفه در مورد ظهور امام زمان عج الله تعالی فرج الشریف هم مربوط می شود. زمانی که حضرت مهدی علیه السلام ظهور کنند اسلام همه جای دنیا را فرا می گیرد و برجهان و دیگر ادیان پیروز می شود.

آیه 34 سوره توبه درمورد احبار دانشمندان یهودی و راهبان مسیحی که طلا و جواهرات خودشون پنهان می کنند و در راه خداوند متعال انفاق نمی کنند آن اموال هم از دستشان می رود و هم اینکه خداوند به خاطر این عمل زشت مجازات سنگینی برای آنها در نظر می گیرد.

دانشمندان و راهبان به صورت های مختلف اموال مردم را بدون اینکه مجوزی داشته باشند از آنها می گرفتند. همچنین آنها حقایق و تعلیم های دین مسیح (علیه السلام ) و حضرت موسی (علیه السلام) را کتمان و مخفی می کردند تا مردم به آیین جدید اسلام نگروند و این کار بخاطر این بود که منافع خودشون به خطر نیافتد و هدایایی که از مردم می گیرند قطع نشود.

راهبان و دانشمندان با گرفتن رشوه از مردم حق را باطل و باطل را حق می کردند و به نفع زورگیران و قدرتمندان حکم باطل می دادند و دیگری اینکه یکی از در آمدهای نامشروع آنها این بود که به نام بهشت فروشی و یا گناه بخشی مبالغ زیادی از مردم می گرفتند.

استاد در پایان گفت: این آیه در مورد ما نیز صدق می کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند: هر مالی که زکاتش پرداخت نشود کنز است اگرچه پنهانم نباشد. لازم نیست امواالمان را مثل گنج پنهان کنیم همین حساب های بانکی اگر خمسش پرداخت نشود می شود کنز. بنابراین کنز مالی است که واجباتش پرداخت نشود. در اسلام ما محدودیتی برای در آمد و کسب مال نداریم ولی راه پرداخت آن را داریم و کسی که واجبات مالی اش را نپردازد و بعد از واجبات اگر توانایی داشته باشد و انفاقات مستحب نداشته باشد از گناهان کبیره است و خداوند وعده عذاب الیم داده است.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد