امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

برگزاری جلسه اول دوره تفسیر قرآن کریم

tobeh sura

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه سرکار خانم مسگرزاده، جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم روز شنبه 30 شهریور از ساعت ۱۱ الی ۱۲ با حضور استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و مدیریت محترم حوزه سرکار خانم دیانتی، اساتید گرامی، مبلغین و طلاب عزیز برگزار شد.

استاد جواهری در ابتدا بیان داشت : مراد از عماره مسجد الحرام در آیه 19 سوره توبه اصلاح شئون و اوامر مسجد الحرام است. در روایاتی که هم از شیعه و اهل تسنن آمده این آیه در مورد فضائل حضرت علی علیه السلام نازل شده است و ایشان 3 مورد از فضائل حضرت علی (علیه السلام) را نام بردند.

  1. ایمان کامل به خداوند متعال داشتند.
  2. معاد را بدون اما و اگرقبول کردند.
  3. بخاطرایمان به معاد در راه خدا از هیچ کوشش و جهادی دریغ نمی کردند.

پس کسی که عماره مسجد الحرام دست او است با دیگران یکسان نیست و خداوند متعال قوم ظالمین را هدایت نمی کند.

رزمنده ای که جهاد کند و اخلاص داشته باشد برتر از تمام کسانی است که کاری انجام می دهند لذا مقامش بیشتر است.

درتفسیر سوره توبه آیه 20 ایشان مطرح کرد : کسانی که ایمان آوردن و عمل صالح انجام دادند مورد تایید الهی هستند و اگر کسی که ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام ندهد ایمانش کامل نیست. حتی بر عکس این موضوع هم می باشد که آن هم مورد قبول نیست.

متاسفانه ملاک ارزش نزد مردم روابط قبیله ای ونژادی است ولی خداوند متعال در قرآن می فرماید: ملاک ارزش چند مورد است 1. ایمان 2.هجرت، برای کسانی که بخاطر ایمان هجرت کردند. 3. جهاد، برای نگهداری ایمان، باید در راه خداوند جهاد کرد.

استاد در ادامه اشاره کرد : ارزش همه کارها به نیت است. کار زمانی ارزش پیدا می کند که برای خداوند باشد وکسی که می خواهد به رستگاری برسد باید هر 3 مورد را با هم داشته باشد.

آیه 21 سوره توبه افزود : نشانه جامعیت یک مکتب علاوه بر اینکه آن مکتب هماهنگ بافطرت ما می باشد به پیروان خود هم مژده می دهد. کسانی که ایمان دارند؛ هجرت و جهاد می کنند از طریق پیامبران و فرشتگان خداوند به آنها بشارت می دهند.

استاد در تفسیر آیه 24 توبه گفت : اطاعت فقط مختص به پروردگار است و از پدر، مادر ، همسر و... جایز نیست بخصوص اینکه اگر ما را به راهی جز خداوند دعوت کنند و کاری بخواهند که دور از اطاعت خدا باشد.

استاد در پایان بیان کرد : در آیه 25 سوره توبه این آیه هشدار به رفاه طلبان دارد و گفت که رفاه طلبانی که مسئولیت گُریز هستند ، مشمول هدایت الهی نمی شوند.

برای عبور از پل های مادیَّت که در دنیا سر راه ما قرار می گیرد. باید عقاید و اُنس خودمان را با خداوند تقویت کنیم. ان شاالله ما جز کسانی که هدایت شامل حالشان نمی شود قرار نگیریم.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد