امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

برگزاری جلسه هشتم دوره تفسیر قرآن کریم

tafsir

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هشتمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم روز شنبه 1 دی از ساعت 11 الی 12 با حضور استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و شرکت مدیریت محترم حوزه سرکار خانم دیانتی، اساتید گرامی، مبلغین و طلاب عزیز برگزار شد.

استاد در آیه 49 سوره انفال گفت: منافقان کسانی هستند که تظاهر به ایمان می کنند اما در باطن کافر می باشند. بیمار دلان یعنی افراد سست ایمانی که نفس هایشان خالی از شک و شبهه نمی باشد. و در این آیه منافقان مکه و مدینه هر دو مد نظر است.

در آیه 50 قبض روح به ملائکه نسبت داده شده و چنان چه در سابق گفته شد در موارد دیگر قبض روح به خود خداوند یا ملک الملک هم نسبت داده شده و این ها منافاتی با یکدیگر ندارند و در طول هم قرار دارند.

در آیه 51 استاد در پاسخ به سئوال چرا از کلمه ایدی استفاده شده گفت: چون انسان تمام اعمالش چه روحی و چه جسمی را با دستانش انجام می دهد و خداوند در روز قیامت عملهای مشهود و غیر مشهود ( نیت و اراده عمل) را می بیند و ما هر آن چه در دنیا و آخرت می بینیم نتیجه اعمال خودمان است.

در آیه 52 آوردن رسم فرعون و پیشینیان نشان دهنده این است که خداوند قانونی دارد که نه تغییر و نه تحریف پذیر است به این معنی که خدا برای بنده نوعی و شخصی قانون جداگانه ندارد و در همه ادوار و برای همه افراد قانون و سنت یکی می باشد.

در آیه 53 فیض رحمت الهی عمومی و همگانی است و هرکسی به میزان لیاقتش آن فیض را دریافت می کند حال اگر انسان شکر نعمت مادی و معنوی را بجا آورد و در راه تکامل استفاده نماید خداوند به نعمتهایش می افزاید و اگر نعمتهایش را در جهت طغیان و سرکشی استفاده کند خداوند نعمتهایش را از او سلب می نماید لذا خداوند اصلاً نعمتهایش را تغییر نمی دهد بلکه این نفس انسان است که باعث تغییر در نعمت می شود.

در آیه 54 منظور از کسانی که آیات را می بینند و سپس تکذیب می کنند با کسانی که آیات را می پوشانند (آیه 52) و می گویند ندیدیم متفاوت بوده و عاقبتشان هلاکت است.

استاد افزود: انسانها در برخورد با تاریخ متفاوتند : 1- گروهی از ما تاریخ را می خوانیم و از آن به سادگی رد می شویم 2- گروه دیگر بجای بررسی عوامل اصلی شکست و زیر بنایی، گناه را به گردن عوامل کم اهمیت و موهوم و خرافی می اندازند و از تاریخ عبرت نمی گیرند 3- گروه سوم عامل بدبختی خود را بیگانگان و سیاستهای مخرب آنها می دانند.

در آیه 55 سیاق آیه در رابطه با قوم یهود می باشد ولی بیان آیه کلی بوده و کسانی که آیات الهی را تکفیر می کنند( پوشش می دهند) بدترین افراد می باشند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد