امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

منو

برگزاری جلسه هفتم دوره تفسیر قرآن کریم

tfsyr qran

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هفتمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم شنبه 17 آذر از ساعت 11 الی 12 با حضور استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و شرکت مدیریت محترم حوزه سرکار خانم دیانتی، اساتید گرامی، مبلغین و طلاب عزیز برگزار شد.

استاد در آیه 42 سوره انفال به یکی از عوامل قدرت گرفتن اسلام که همان جنگ بدراست اشاره نمود و گفت خداوند با محقق کردن این جنگ مسلمانان را مورد آزمایش قرار داد.

در آیه 43 : پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله وسلم) قبل از حضور در میدان نبرد و آغاز مبارزه در خواب تعداد دشمنان را کم دیدند. به این علت که خداوند چهره ی باطنی و حقیقت واقعی دشمنان را نشان داده تا مسلمانان دچار سستی نشده و با یکدیگر به منازعه نپردازند.

در آیه 44 : استاد علت کم جلوه دادن هر دو گروه مبارزه در مقابل یکدیگر را این طور بیان کردند: علت کم نشان دادن مسلمانان در مقابل کافران این بود که مبادا بترسند و از جنگ بگریزند و مسلمانان نیز کافران را کم دیدند تا سست نشده و با یکدیگر منازعه نکنند و خداوند اراده کرده بود تا جنگ بدر محقق شود.

آیه 45 : طبق این آیه یکی از مهمترین عوامل موفقیت، ثبات قدم داشتن است یعنی چیزی را که به آن معتقدیم دنبال کرده و شبهات باعث ایجاد لغزش نشود وثبات قدم محقق نمی شود مگر این که زیاد و مستمر به یاد خداوند باشیم و به یاری او اعتقاد داشته باشیم.

آیه 46 : کلمه "اطیعوا" معنای وسیعی دارد و در هر زمان اطاعت از خداوند به یک شکل است و در اینجا اطاعت برای دفاع از حوزه اسلام است و کلمه "اصبروا" صبر کردن را بیشتر دارای جنبه روانی و باطنی دانسته ولی ثبات قدم بیشتر جسمانی است و حالت ظاهری دارد.

آیه 47 :شأن نزول این آیه افکار خلاف ابوجهل می باشد که می خواست با رفتن به سرزمین بدر و خوشگذرانی کردن به مسلمانان فخرفروشی کند و با این کار مردم را از راه خداوند بازدارد.

آیه 47 : استاد گفت زینت دادن اعمال توسط شیطان به این صورت است که بوسیله تهییج عواطف درونی، در دل آدمی القاء کند که عملی خوب است تا متوجه تعقل درباره عواقب سوء آن عمل نشود. شیطان کجا را زینت می دهد؟ جایی که ما عامل به گناه هستیم و می خواهیم توبه کنیم در این موقع است که اعمال ما را خوب جلوه داده و مانع توبه کردن می شود.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد